Arašídy, buráky, podzemnice: Rychlý zdroj živin, energie i skvělá kulinářská surovina

Arašídy, buráky, podzemnice: Rychlý zdroj živin, energie i skvělá kulinářská surovina
sdílet:

Také rádi chroupete arašídy? Kvůli jejich oříškové chuti je sice mnozí považují za ořechy, buráky ovšem patří mezi luštěniny. Zatímco ořechy rostou na stromě, arašídy neboli plody podzemnice olejné najdete pod zemí. Ať už solené, v cukru nebo čokoládě, všechny podoby mají své zástupy fanoušků. 

Rošířený alergen i všelék

Buráky, jak se také jinak říká arašídům, jsou bohaté na živiny. Bývají proto v podobě pasty či krému součástí humanitárních potravinových  balíčků v zemích třetího světa, výživou pro vojáky i sportovce.

  • Obsahují velké množství bílkovin, vlákniny, zdravé tuky, širokou škálu vitamínů (skupiny B a E) a minerálů.
  • Díky všem těmto látkám tak přispívají ke snížení cholesterolu a cukru v krvi, posilují paměť, pomáhají při hubnutí, posilují obranyschopnost a díky kyselině listové jsou také vhodným doplňkem stravy v těhotenství.
  • Buráky (ovšem ne v čokoládě, karamelu nebo cukru) jsou ideální také pro sportovce, protože dovedou dobře a rychle zasytit. Loupané arašídy totiž skoro z poloviny tvoří tuk, bílkoviny se na složení podílejí ze čtvrtiny. Na sacharidy pripadá pětinový podíl. Pro sportovce jsou arašídy nejsnáze konzumovatelné jako pasta v tubě.
  • Arašídy patří bohužel také mezi silné alergeny, které mohou způsobit slzení, otoky, vyrážky, a další nepříjemnosti.
Všestranné ořechy. Co s vlašáky, pistáciemi, lískáči, kokosem, mandlemi a pekany v kuchyni

Všestranné ořechy. Co s vlašáky, pistáciemi, lískáči, kokosem, mandlemi a pekany v kuchyni

Více

Kde se vzalo arašídové neboli burákové máslo?

Arašídové neboli burákové máslo má svůj původ na americkém kontinentu.

  • Burákové máslo se objevuje v amerických filmech a seriálech jako nezbytná součást sendvičů z toustového chleba.
  • Poprvé se ale arašídové máslo začalo používat ještě před objevením Ameriky. Již v 1. století našeho letopočtu ho vyráběli Aztékové, kteří arašídové máslo používali jako lék na bolest zubů.
  • V 19. století ho pak Dr. John Harvey Kellogg začal používat jako zdravou náhradu proteinů pro pacienty bez chrupu a proces výroby arašídového másla si nechal patentovat.
  • Dnes si můžeme vybrat mezi dvěma základními variantami – arašídové máslo „smooth“, které je krémové a neobsahuje žádné kousky arašídů, nebo arašídové máslo „crunchy“ s kousky arašídů, díky kterým krásně křupe.

Jak si vyrobit arašídové máslo doma?

Výroba arašídového másla je jednoduchá:

  1. Oloupané arašídy opražte na pánvi nebo je dejte na 10 minut do trouby.
  2. Nechte je vychladnout.
  3. Vychlazené arašídy vložte do mixéru a začněte mixovat. Můžete přidat špetku soli. Buďte trpěliví, než začne hmota svou konzistencí připomínat máslo, chvíli to potrvá. Pokud se vám zdá, že máslo není tak tekuté, jak byste chtěli, můžete přidat trochu oleje (nejlépe arašídového).
Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"

Chcete mlsat zdravěji? Vyrobte si ořechové "máslo"

Více

Populární recepty s arašídovým máslem

Američané arašídové máslo prostě milují. Nejčastěji si ho mažou na bílý toust nebo lívance. J

  • Jedním z nejpopulárnějších receptů jsou Elvisovy lívance – tedy lívance pomazané arašídovým máslem, pokladené slaninou a banánem, vyskládané do věžičky a přelité javorovým sirupem. Tuto sladko-slanou kombinaci miloval král Rock 'n' Rollu Elvis Presley.
  • Podobně si můžete připravit také stejně proslulé Elvisovy sendviče, což je bílý toustový chléb s arašídovým máslem a banány osmažený na másle. Další oblíbenou americkou klasikou je takzvaný „peanut butter and jelly“ - sendvič s pro nás netradiční kombinací arašídového másla a džemu.
  • Arašídové máslo je skvělé také pro přípravu nepečených dezertů, jako jsou třeba naše nepečené arašídové kuličky. Burákové máslo je oblíbené také v asijské kuchyni, kde se používá zejména do omáček. Vyzkoušet to můžete s receptem na nudle soba s arašídovou omáčkou.

Související články

Jaké ořechy nesmí chybět ve zdravém jídelníčku?
  • Zajímavosti

Jaké ořechy nesmí chybět ve zdravém jídelníčku?

Označují se jako „brainfoods“, vynikají vysokým obsahem minerálních látek a jsou důležitým zdrojem omega-3 mastných kyselin. Řeč je o ořeších, důležitých plodech, na jejichž zázračnou moc spoléhali už naši předkové.  ...
Ochutnejte jemné a podmanivé ořechové omáčky
  • Tipy a triky

Ochutnejte jemné a podmanivé ořechové omáčky

Oříšky s oblibou mlsáme jen tak samotné nebo opražené. Skvěle se také hodí do dezertů a sladkých jídel. Už jste je ale někdy zkoušeli v omáčce skvěle doplňující chuť masa i čerstvé zeleniny? Přinášíme vám řadu receptů na ořechové omáčky,...
Autor: Sabina Jarošová

Obchod Apetit