Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Všestranné ořechy. Co s vlašáky, pistáciemi, lískáči, kokosem, mandlemi a pekany v kuchyni

Ořechy
ZDROJ: Unsplash
sdílet:

Malé plody skrývají spoustu barev, chuti i zdraví. Seznamte se s ořechy a oříšky, s nimiž se v kuchyni setkáte nejčastěji. Uvidíte, že kromě sladkého pečení je můžete zahrnout i do méně obvyklých slaných variací.

Vlašské ořechy

Rozložité ořešáky královské mají svůj domov po celé Evropě, Asii a Severní Americe. I u nás zdobí nejednu zahradu, remízek v poli či cestu. Na podzim jich je všude plno, tak sbírejte, loupejte a sušte zásoby na zimu. Díky vysokému obsahu zdravých tuků jsou dokonalou výživou pro mozek.

  • Kam s nimi? Do sladkých moučníků a dezertů, do slaných jídel, k masu i těstovinám, do oříškové pomazánky a rostlinného mléka.
Skryt pre seznam

Lískové oříšky

Droboučké plody lísky obecné, která se pěstuje po celé Evropě. I u nás ji najdete ve stromořadí v mnohých městech či jako součást starých sadů. Snadno si tak můžete natrhat oříšky vlastní. Stejně jako ostatní ořechy jsou bohatým zdrojem vitaminu E a díky obsahu tuků dodávají energii při fyzickém vyčerpání.

  • Kam s nimi? Do sladkých moučníků a dezertů, do oříškové pomazánky a rostlinného mléka. 

Mandle

Přestože mandloně obecné pocházejí z Číny, nádherné mandloňové sady najdete také v Čechách a na Moravě, např. v Hustopečích, kde můžete mezi kvetoucími mandloněmi putovat až k rozhledně na kopci. Mandle jsou jedním z nejlepších zdrojů vitaminu E a hořčíku. Vápníku dokonce obsahují víc než mléko. 

  • Kam s nimi? Do moučníků a dezertů, mandlová mouka na makronky a další pečení, mandlové máslo jako pomazánka nebo do smoothie, celé mandle do snídaňových kaší a granoly, rostlinného mléka, sýrů i pomazánek

Kokos

V českých kuchyních se těší takové oblibě, že nepotřebuje dlouze představovat. Obrovský ořech palem z tropických oblastí skrývá osvěžující tekutinu a dužinu. Ty jsou bohatým zdrojem tuků a minerálních látek, jako jsou mangan, draslík, železo, fosfor a jiné. Pokrmům dodávají exotický nádech.

  • Kam s ním? Kokosová voda jen tak jako osvěžující nápoj, kokosové mléko či krém do kari a dalších asijských jídel i dezertů, strouhaný kokos do moučníků a dezertů, kokosový olej do smoothie a snídaňových kaší.

Kešú 

Semena tropického stromu ledvinovníku pocházejí ze severovýchodní Brazílie. Nejedná se o pravé ořechy, ale nažky plodu podobnému jablku. I ony se pyšní vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin a spousty minerálních látek, především hořčíku, zinku a železa.

  • Kam s nimi? Do slaných pokrmů k masu i zelenině a indických jídel (do omáček), jako základ rostlinného mléka, kešu máslo jako pomazánka, do smoothie, různých krémů a krémových dezertů, opražené do slaných směsí jako zdravé křupání.

Para ořechy

Semena tropického stromu juvie, který dorůstá až 40metrové výšky. Najdete je pouze v amazonském pralese. Většina para ořechů pochází ze sběru ve volné přírodě. Ořechy jsou ukryty v plodu, který se velmi podobá kokosovému ořechu. Jeden jich obsahuje až několik desítek. Para ořechy obsahují plnohodnotné bílkoviny kvalitou srovnatelné s bílkovinou slepičího vejce. Jsou také bohatým zdrojem vitaminu E a selenu. Podporují imunitu.

Pekanové ořechy

Odrůda vlašských ořechů, která pochází ze Severní Ameriky. Stejně jako ostatní ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny, a tak působí jako prevence kornatění cév a posilují imunitní systém. Jsou bohatým zdrojem vitaminu B6, a tak báječně povzbuzují nervový systém.

  • Kam s nimi? Do náplní koláčů, do sušenek, na ozdobu dezertů, do granoly a snídaňových kaší, do zmrzliny. 

Pistácie

Jejich domovinou jsou subtropické oblasti Malé Asie a středoasijské regiony. Nejvíce se pěstují v Íránu, Afghánistánu a Turecku. Jejich charakteristickou, jemně zelenou barvu má na svědomí chlorofyl. Od sytosti jejich zbarvení se odvozuje kvalita i cena pistácií. Pistácie tvoří z 60 % olej, jsou skvělým zdrojem bílkovin a nenasycených mastných kyselin. Vynikají také vysokým obsahem vápníku, železa, mědi a vitaminu A.

  • Kam s nimi? Do sušenek, jako dekorace jídel a dezertů, pistáciová pasta k ochucení a barvení zmrzlin, krémů, sladkých náplní, chalvy a dalších cukrářských výrobků, namleté k zahuštění pokrmů.

Arašídy

Burské oříšky jsou ve skutečnosti luštěnina. Pochází z jižní Afriky. Stejně jako ořechy mají vysoký obsah nenasycených mastných kyselin, bílkovin a najdeme v nich také minerály jako vápník a hořčík. Arašídy patří k silným potravinovým alergenům, proto je raději nenabízejte lidem, které neznáte (např. na oslavách).

  • Kam s nimi? Pražené do asijských jídel, do rizota, arašídové máslo na toust, lívance, do náplně koláčů i sušenek.

Zdroje informací: MayoClinic, HealthLine, BBC GoodFood

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Jana Kopřivová

Apetit magazín