Jak (ne)jíst v zimě, abychom zůstali zdraví

sdílet:
V zimě se chceme prohřívat. Dobře zahřáté tělo snáz čelí výzvám chladného počasí a jen tak něco ho neskolí. Proto je vhodné v tomto období pozměnit jídelníček a vyřadit z něj některé potraviny, které organismus ochlazují a tím i oslabují. Se svými oblíbenci se ale nemusíte nadobro rozloučit. Prozradíme vám, jak úpravu zvolit, abyste si je ani v zimě nemuseli odpírat.

V chladných měsících roku čerpáme energii z pomalu vařených teplých pokrmů připravených z kvalitních surovin. Patří k nim silné masové a zeleninové vývary, nejrůznější polévky a hutná jídla z jednoho hrnce, která zasytí i zahřejí. V tomto období je také velmi výhodné zařadit do jídelníčku luštěniny všeho druhu, mořské řasy, ryby a pečenou zeleninu i maso. Při dochucování se nebojte přiostřit, pálivé koření a kořeněná jídla působí hřejivě a podporují pocení. A kromě s láskou připraveného jídla našemu tělu prospěje také huňatý svetr, pořádné ponožky a teplé boty.

Co naopak v zimě nejíst, abyste se vyhnuli nachlazení? Jsou to především studená jídla a nápoje, syrová zelenina a ovoce, nejrůznější saláty, kterých jsme si hojně dopřávali v létě. Tělo ochlazují také čerstvě lisované šťávy. Vzdát se jich však nemusíte ani v chladném období roku. Stačí znát ty správné triky pro zimní úpravu.

Kvašené dobroty pro silnou imunitu

Více

Syrová zelenina

V létě možná příjemně osvěží, v zimě syrová zelenina zatěžuje trávení a ochlazuje organismus. Protože však obsahuje důležitou vlákninu a další zdraví prospěšné látky, bylo by bláznovství si ji v zimě odpírat. Stačí jen drobná úprava – zeleninu nechat zkvasit. Kvašená zelenina je typickým podzimní a zimním jídlem, které je plné vitaminu C. Soudek s naloženým zelím jste dříve mohli najít v nejedné domácnosti a pro mnohé stále patří k základním přípravám na tuhou zimu. 

Studená jídla

Pomalu pečená zelenina s masovými karbanátky, kuře na bramborách z jednoho pekáčku, polévka hustá tak, že v ní stojí lžíce – pusťte do kuchyně úpravy jídla, které provoní celý byt a prohřejí i ty nejstudenější nohy. Naprostým životabudičem je silný masový vývar. Neznáme jiný pokrm, který by měl takovou výživnou a léčivou sílu. Existují různé druhy vývarů. Nejlepší je poctivý, domácí. Zda si dáte kuřecí nebo hovězí, je jen na vás. Tak na zdraví!

30 receptů se zimní zeleninou pro silnou imunitu

Více

Čerstvé ovoce

S čerstvým ovocem se to má podobně jako s tepelně nezpracovanou zeleninou. Osvěžuje, chladí, ale o to v zimě zrovna nestojíme. Výhodnější bude uvařit si z jablek či hrušek teplý kompot s kořením nebo svařit sušené ovoce jako omáčku a podávat ho třeba s perníkem. Báječné je také ovoce zapečené pod křupavou pokrývkou na způsob kramblu, hrušky pošírované v červeném víně nebo jablíčka pečená jen tak, s troškou másla a rozinek. 

Čerstvě lisované ovocné a zeleninové šťávy

Nechceme se opakovat, ale cokoliv čerstvého, tepelně neupraveného zbytečně zatěžuje celý organismus. Pokud už máte na sladkou šťávu neodolatelnou chuť, svařte ji s kořením. Ztratí možná vitaminy, ale krásně vás prohřeje. Vitamin C navíc snadno dodáte pár kapkami čerstvé citronové šťávy. Báječný je v tomto období také čaj ze zázvoru, popřípadě můžete vyzkoušet opět variantu ze svařené šťávy s nastrouhaným zázvorem. Má říz a léčí každou neplechu.

Obchod Apetit