Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Jste často nemocní? Přečtěte si, co podle čínské medicíny nejíst v zimě, abyste zůstali zdraví

Čočkovo-řepná polévka
ZDROJ: Apetit
sdílet:

Podle čínské medicíny bychom měli jíst v zimě jinak, než v teplých měsících. Potraviny totiž dělí na chladivé, hřejivé a neutrální. Dobře vyživované tělo snáz čelí výzvám chladného počasí a jen tak něco ho neskolí. Pokud jste v zimě často nemocní, není na škodu pozměnit jídelníček a některé potraviny z něj na chvíli vyřadit. Jaké to jsou?

V chladných měsících roku čerpáme energii z pomalu vařených teplých pokrmů připravených z kvalitních surovin. Patří k nim silné masové a zeleninové vývary, nejrůznější polévky a hutná jídla z jednoho hrnce, která zasytí i zahřejí.

  • V zimním období je také velmi výhodné zařadit do jídelníčku luštěniny všeho druhu, mořské řasy, ryby a pečenou zeleninu i maso.
  • Při dochucování se nebojte přiostřit, pálivé koření a kořeněná jídla působí hřejivě a podporují pocení.
  • Jídlům by měl vévodit česnek, zázvor a skořice, muškátový oříšek, kardamom.
  • Nezapomeňte na husté hřejivé polévky a dušená masa.
  • Dobrá je kořenová zelenina, vlašské ořechy i houby. 
  • Z ovoce pak jablka a hrušky.

Co naopak v zimě podle čínské medicíny nejíst, abyste se vyhnuli nachlazení? Jsou to především studená jídla a nápoje, syrová zelenina a ovoce, nejrůznější saláty, kterých jsme si hojně dopřávali v létě. Tělo ochlazují také čerstvě lisované šťávy. Vzdát se jich však nemusíte ani v chladném období roku. Stačí znát ty správné triky pro zimní úpravu.

Syrová zelenina

V létě příjemně osvěží, v zimě syrová zelenina zatěžuje trávení a ochlazuje organismus. Protože však obsahuje důležitou vlákninu a další zdraví prospěšné látky, bylo by bláznovství si ji v zimě odpírat.

  • Stačí jen drobná úprava – zeleninu nechat zkvasitKvašená zelenina je typickým podzimní a zimním jídlem, které je plné vitaminu C.
  • Soudek s naloženým zelím jste dříve mohli najít v nejedné domácnosti a pro mnohé stále patří k základním přípravám na tuhou zimu. 

Studená jídla

Pomalu pečená zelenina s masovými karbanátky, kuře na bramborách z jednoho pekáčkupolévka hustá tak, že v ní stojí lžíce – pusťte do kuchyně úpravy jídla, které provoní celý byt a prohřejí i ty nejstudenější nohy.

  • Naprostým životabudičem je silný masový vývar. Neznáme jiný pokrm, který by měl takovou výživnou a léčivou sílu.
  • Existují různé druhy vývarů. Nejlepší je poctivý, domácí. Zda si dáte kuřecí nebo hovězí, je jen na vás. Tak na zdraví!

Čerstvé ovoce

S čerstvým ovocem se to má podobně jako s tepelně nezpracovanou zeleninou. Osvěžuje, chladí, ale o to v zimě zrovna nestojíme.

  • Výhodnější bude uvařit si z jablek či hrušek teplý kompot s kořením nebo svařit sušené ovoce jako omáčku a podávat ho třeba s perníkem.
  • Báječné je také ovoce zapečené pod křupavou pokrývkou na způsob kramblu, hrušky pošírované v červeném víně nebo jablíčka pečená jen tak, s troškou másla a rozinek. 

Čerstvě lisované ovocné a zeleninové šťávy

Pokud máte na sladkou šťávu neodolatelnou chuť, svařte ji s kořením. Ztratí sice nějaké vitaminy, ale krásně vás prohřeje.

  • Vitamin C pak dodáte pár kapkami čerstvé citronové šťávy.
  • Báječný je v tomto období také čaj ze zázvoru, popřípadě můžete vyzkoušet opět variantu ze svařené šťávy s nastrouhaným zázvorem. Má říz a léčí každou neplechu.

Zdroj: Health, Healthline, BBC

Související články

Autor: Jana Kopřivová

Apetit magazín