9 tipů na sytější letní salát

Barevné saláty
ZDROJ: Luisa Brimble/Unsplash
sdílet:

V době horkých letních dnů jsou saláty osvěžující součástí našeho jídelníčku. Salát ale nemusí být jen talíř plný zeleniny, který připomíná spíše lehký předkrm. S pár triky se může s přehledem stát hlavním chodem. Co do salátu přidat, aby zasytil i hladové strávníky?

Jakmile se letní teploty blíží ke 30 stupňům, mnozí spíše než po syté omáčce s knedlíkem zatouží po pořádné porci čerstvé zeleniny. Co ale k listům a plodům přidat, abychom po snědení salátu neměli hlad?

Vejce

Bonusem není jen to, že dobře chutnají, dokáží také skvěle zasytit a zároveň tvoří důležitou složkou nutričně vyváženého jídelníčku. Přidáním vajec obohatíte salát o bílkoviny, vitaminy, minerály i cenné tuky. Žloutek je navíc vzhledem k vysoké energetické hodnotě (okolo 350 kJ) ideálním zdrojem energie.

Vejce do salátu můžete připravit na několik způsobů, skvěle se hodí například vejce Benedikt, sázené nebo vařené vejce.

Maso

Maso je bohatým zdrojem bílkovin, zasytí a dodá sílu kostem, svalům i kloubům. 

  • Použít můžete kuřecí, krůtí, hovězí i vepřové, čerstvému salátu nejvíc sluší připravené jako minutka. 
  • Výborný a osvěžující letní salát vytvoříte také přidání konzervovaného tuňáka nebo uzeného, případně grilovaného lososa. Pro milovníky mořských plodů můžete k salátovým listům přidat krevety, čímž vytvoříte luxusní pochoutku jako z přímořského letoviska.

Maso pokrájejte a máte-li čas, naložte je do oblíbené marinády (viz náš tip na marinování kuřecího masa níže). Před přípravou salátu vyndejte maso z lednice a nechte dojít pokojové teploty. Pak už jen stačí maso orestovat nebo ugrilovat a vychutnat si lahodnou a svěží letní večeři či oběd. 

Sýr

Jakýkoli sýr vytvoří jedinečnou kombinaci chutí se všemi druhy čerstvé zeleniny. Proto je pro letní salát ideálním společníkem. 

  • Inspirovat se můžete v balkánské kuchyni a k zelenině přidat balkánský sýr nebo fetu.
  • Pravý Ceasar salát chutná nejlépe s pravým parmezánem. 
  • K sýru s modrou nebo bílou plísní či kozímu sýru ladí v salátu sladké ovoce jako například jahody nebo zralé hrušky.
  • Jako na prověřenou pochoutku v salátu vsaďte na grilovaný řecký sýr halloumi.
  • I běžné tvrdé sýry jako je gouda, eidam, ementál svedou se salátem divy a navíc nenechají nikoho o hladu.

Těstoviny

Těstoviny jsou pro své všestranné využití ceněnou sytou surovinou nejen v salátech. 

  • Mezi listy zeleného salátu se skvěle doplňují s kukuřicí, kde snadno a rychle vytvoří mexickou kombinaci chutí. 
  • A pokud vás klasické těstoviny v salátu neoslovují, vyzkoušejte místo nich třeba kuskus. Připravený je raz dva, dokonale splyne s chutí ostatních ingrediencí, a při tom dodá salátu potřebnou sytost.

3x 3 saláty na léto, které byste si letos neměli nechat ujít

Více

Luštěniny

Pyšní se vysokým obsahem bílkovin, sacharidů, vitaminů a minerálních látek. Chcete-li letním salátem zdravě zasytit, přidejte do něj uvařenou červenou nebo černou čočku, fazole nebo cizrnu. K tomuto účelu dobře poslouží i luštěniny z konzervy.

Zázračné luštěniny

Více

Avokádo

Toto živinami nabité tučné ovoce je bohatým zdrojem zdravých tuků, esenciálních kyselin, vitaminů a minerálů. Jeho jemná chuť a příjemná roztíratelná konzistence spojí salátové ingredience a vytvoří dokonalou harmonii chutí, textury a živin.

Salát s avokádem

Více

Tofu

Hmota připomínající sýr se vyrábí ze sóji a konzumují ho zejména lidé na bezmasé stravě. Tofu je totiž dobrým zdrojem bílkovin a do salátů se skvěle hodí. K dostání je buď v přírodní variantě - bez příchuti, naložené v bylinkách, anebo uzené. 

Opékaný salát s tofu a chilli papričkou

Více

Brambory

Takzvaný farmářský salát kombinuje listové saláty, vejce, kopr a hlavní vydatnou složku - brambory. Do salátu se hodí menší lojovité brambory předem uvařené ve slupce. Vařením ve slupce si brambory ponechají cenné vitaminy, které se při vaření bez slupky ztrácejí ve vodě.

Krutony

Máte doma pečivo, které již není úplně čerstvé a nevíte, co s ním? Rozhodně okoralé housky, rohlíky nebo chléb nevyhazujte a zkuste je zužitkovat tak, že z nich připravíte křupavé krutony. Přidat k nim můžete bylinky nebo česnek, záleží jen na vašich chuťových preferencích. 

V salátu krutony tvoří příjemně křupavou složku, která zvýrazní ostatní chutě a zároveň pomůže zasytit.

 



 

farfalle adriana
ZDROJ: Adriana

TIP: Zeleninovému salátu přidají na sytosti například motýlci neboli farfalle značky Adriana. Těstoviny al dente v kombinaci s čerstvou zeleninou a svěží zálivkou umí zahrát do noty všem hladovým žaludkům.

Obchod Apetit