Stravování v době koronavirové: co jíst, pokud nás přepadne viróza?

sdílet:
V souvislosti s výskytem infekčního onemocnění COVID-19 koluje ve společnosti řada nejasností. Stranou nezůstala ani otázka výživy: na internetu se pravidelně objevují dohady o tom, které potraviny nám mohou v boji s virózami pomoci. Existují obecně platná doporučení? A co by v naší spíži nemělo chybět, pokud nás skolí třeba chřipka a nachlazení? Podívejme se na toto téma blíže.

COVID-19 zasáhl do naší společnosti rázně a nečekaně. Ačkoli se s nápory viru potýkáme již řadu měsíců, stále jde o virus poměrně nový. Proto také dosud neexistují přesvědčivé důkazy o tom, že by některé druhy potravin mohly zabránit nákaze nebo alespoň její účinky prokazatelně zmírnit.

Bylinkovým čajem proti nachlazení

Více

Onemocnění se navíc projevuje různými příznaky: zatímco někdo možná ani netuší, že již onemocnění prodělal, další jedinci se mohou potýkat se závažnými příznaky, jako horečka nebo respirační obtíže (suchý kašel, dušnost…), ke kterým se mohou přidat bolesti hlavy a svalů nebo průjmy.

Proto je potřeba k výběru potravin přistupovat individuálně. Přesto je možné vycházet z obecně platných poznatků, kterými se můžeme pokusit utlumit dopady průvodních jevů. Čemu bychom měli věnovat zvýšenou pozornost?

1. Dbejte na dostatečný příjem tekutin

Pokud trpíte například horečkami nebo průjmy, je zvláště důležité dodržovat správný pitný režim. V těle totiž dochází k rychlému úbytku tekutin, které je potřeba pravidelně doplňovat. Pokud máte v oblibě slazené limonády, raději je vyměňte za čistou vodu.

V přiměřeném množství je možné popíjet minerálku nebo čaj s medem, který uleví bolavému krku, a navíc má blahodárné účinky na náš organismus.

Po malých doušcích můžete upíjet také kvalitní ovocný džus: pokud vás zlobí zažívání, můžete do těla opatrně dostat alespoň malé množství cukrů. Další možností jsou nápoje s elektrolyty (např. sodík, vápník nebo draslík), které ovlivňují hladinu tekutin v našem těle. Vyzkoušejte třeba stále oblíbenější kokosovou vodu. Dodáte vyčerpanému organismus důležité živiny rychlou a jednoduše stravitelnou formou.

Jak jednoduše oloupat kokosový ořech

Více

2. Jídlem ku zdraví aneb nezapomínejte na kalorie a vitaminy

Během nemoci nemáme na nejrůznější dobroty příliš pomyšlení, tělo však potřebuje živiny, aby se dokázalo s infekcí vypořádat. Zejména v zimním období je důležité přijímat dostatečné množství vitaminu D, který najdeme v tučných rybách, jako je makrela, losos či tuňák, ale také ve vejcích nebo v mléce s vyšším obsahem tuku.

Jestliže se potkáte s obtížemi dýchacích cest, vyzkoušejte tradiční kuřecí vývar nebo zázvorový čaj. Zázvor můžete ale také přidat do mrkvové polévky, která není náročná na trávení ani na přípravu.

Kuřecí vývar se zázvorem, kuřetem a orzem

Více

Kterým potravinám se při stonání raději vyhnout?

Pokud stůněte, vyhněte se alkoholu, který zbytečně zatěžuje a dehydratuje organismus. Buďte opatrní také při konzumaci extrémně pálivých jídel nebo nadměrného množství soli.

Zejména, pokud se nemoc projevuje ztrátou čichu a chuti, můžeme si chtít jídla okořenit v domnění, že lépe ucítíme jejich pikantní chuť. Dbejte raději na vyvážený příjem potravin a kořením šetřete, zbytečně byste organismu přitížili. Běžně b příjem soli by neměl překročit dávku 5 gramů za den.

Autor: Petr Šúth

Obchod Apetit