Jídlo plné přirozeného kolagenu. Co jíst a čím podpoříte jeho tvorbu?

vyvar
ZDROJ: Jenvit Keinwalinsarid/Unsplash
sdílet:

Kolagen se v posledních letech stal ve světě reklamy prostředkem ke znovunabytí mládí, krásy a pružnosti. Pozitivní účinky kolagenu na pleť a klouby v doplňcích stravy prokázány nejsou, přesto je zajímavým tématem. Recenzi na hydrolyzovaný kolagen pro vás nemáme, zaměřili jsme se raději na to, v jakých potravinách se vyskytuje přirozeně.

Pro laika může znít slovo kolagen trochu děsivě, jde však o běžnou složku masa. Kolagen je bílkovina, která je součástí pojivových tkání v mase savců. Je obsažen i v našem těle a stojí za pevností našich šlach a kloubů či pružností pokožky. Pokud nepatříte mezi vegany nebo vegetariány, kolagenu se ve vašem jídelníčku nevyhnete.

Kde přirozeně číhá kolagen?

Všude tam, kde používáme maso a kosti v co nejméně očištěné podobě. Je totiž přirozenou součástí šlach, kostí, kůží, vaziva ale i v cév a vnitřností. Za vysokých teplot se rozpouští, po zchladnutí opět tuhne. Když kolagen budeme zahřívat dlouhodobě, přemění se na želatinu.

Toho se využívá při výrobě:

Ideálním zdrojem kolagenu a dalších bílkovin jsou dlouhé táhlé vývary z kostí a masa, které podporují zdraví kůže, kostí i střevní mikrofloru. Tučné ryby, vejce, mořské řasy nebo játra či hovězí kližka patří mezi další zdroje kolagenu.

Domácí světlá tlačenka

Domácí světlá tlačenka

Více

Aby se mohl kolagen v našem těle také sám tvořit, je potřeba zajistit mu přísun vitamínu C. Součástí pestré stravy proto musí být také zelenina a ovoce. Úbytek kolagenu v těle je přirozeným důsledkem stárnutí, vhodným jídelníčkem je však možné tento proces neurychlovat.

  • Množství kolagenu v doplňcích stravy zůstává tajemstvím výrobců. Stejně tak účinnost jejich pojídání nepřesvědčila Evropskou komisi, aby kolagenovým přípravkům umožnila na obalech používat zdravotní tvrzení jejich pozitivních účincích na lidské zdraví.

Z čeho se skládá maso?

Podíl jednotlivých složek masa, jako jsou bílkoviny, tuky, sacharidy a vody se odvíjí od toho, o jaký druh masa jde a z jaké části zvířete pochází.

  • Největší podíl masa tvoří bílkoviny (1523 %), které z drtivé většiny tvoří bílkoviny čisté svaloviny. Bílkoviny pojivových tkání zastupují jednotky procent.
  • Nezbytnou součástí masa je (vnitrosvalový) tuk. Toho se v něm nachází do 30 % a je pro něj typické až třetinové zastoupení nasycených mastných kyselin.
  • Sacharidy se v mase objevují jen v malém zastoupení, tvoří ho glykogen a glukóza.
  • Vitamíny skupiny B, minerály (železo, fosfor, vápník)

Právě množství pojivových tkání v masných výrobcích, jako jsou například salámy nebo párky, poukazuje na kvalitu použitého masa. Vyšší množství kolagenu, než je pro maso běžné, což lze laboratorně zjistit, značí, že místo svaloviny použil výrobce levnější živočišné části.

Obsah masa na obalech výrobků

Při nakupování masných výrobků najdete údaje o obsahu masa ve složení. Jde vždy o údaj o samotném mase, nikoli například o přidaném tuku, jater či kůže. Tyto suroviny se musí uvádět zvlášť. Tučnost celého výrobku se pak dozvíte v tabulce výživových hodnot.

Související recepty

Související články

Japonci mají novou pochoutku: kolagen
  • Novinky a zajímavosti

Japonci mají novou pochoutku: kolagen

Propít se zázračným elixírem k věčnému mládí se zatím nikomu nepodařilo, v Japonsku se k němu ale možná projedí. Nejnovějším hitem v boji proti vráskám a povadlé pleti je strava bohatá na kolagen - bílkovinu, která je základní stavební...
Autor: Olga Šlesingrová

Obchod Apetit