Vitaminem D k lepší imunitě, pevným kostem i dobré náladě

federico-respini
ZDROJ: federico-respini
sdílet:
Vitamin D má v těle důležitou funkci. Ovlivňuje vstřebávání vápníku, posiluje imunitní systém, chrup a kosti. Vzniká v kůži působením slunečního záření, proto v letních měsících stačí pro jeho čerpání pobyt venku v šortkách a tričku. Přes zimu je třeba vitamin D doplňovat správným jídelníčkem, případně se spolehnout na doplňky stravy.

Proč je tak důležitý?

Vitamin D je nepostradatelný, přitom tři čtvrtiny Čechů trpí jeho nedostatkem. Ovlivňuje mnoho funkcí v těle, jako je vstřebávání vápníku čímž zajišťuje správný růst a strukturu kostí. Napomáhá také funkci svalů, působí protizánětlivě a podporuje imunitní systém. Jeho nedostatek se může projevovat i na lidské psychice, je spojován s únavou, špatnou náladou a náchylností k chorobám. Z dlouhodobého hlediska může nízká hladina vitaminu D v krvi vést k lámavosti kostí, kazivosti zubů a problémům se svalovým ústrojím. 

Existuje ve dvou hlavních formách, jako vitamin D2 a D3. Vitamin D2 se nachází v rostlinách, maso a živočišné produkty obsahují vitamin D3, který je pro lidské tělo lépe využitelný.

Jak si v zimě doplnit vitaminy? Odšťavněte je

Více

Část načerpáme i z potravin

Pro člověka existují dva způsoby, jak může vitamin D načerpat. Tím prvním je konzumovat potraviny bohaté na vitamin D. Ideálními zdroji jsou tučné ryby jako je losos, makrela nebo sardinky. Déčko se ale nachází taky ve vejcích, mléčných výrobcích, v mase a játrech. Pro vegetariány může být čerpání vitaminu D obtížnější, v rostlinách ho není tolik a navíc se nevstřebává tak dobře. Najít ho však lze v houbách, které rostou na slunci například v liškách, smržích nebo shiitake. 

Řešením jsou doplňky stravy s vitaminem D, které jsou volně prodejné v lékárnách a drogériích. Na rybí tuk jako zdroj vitaminu D příliš nespoléhejte, běžně se ho v něm nachází jen mizivé množství.

Ze sluníčka to jde nejlépe

Vitamin D se do lidského těla může se i slunečními paprsky, působením ultrafialového záření se vytváří v kůži. Ideálním obdobím je květen až říjen, kdy je sluníčko vysoko a svítí přes den dlouho. Správné dávky dosáhneme alespoň dvacetiminutovým sluněním celého těla do mírného zarudnutí. Starší lidé nad 65 let potřebují vitaminu D víc, měli by proto prodloužit i své slunění.

Obchod Apetit