Kyselina listová – důležitý vitamin nejen pro těhotné

Kyselina listová – důležitý vitamin nejen pro těhotné
ZDROJ: ULRIKE LEONE, PIXABAY
sdílet:
Když se řekne kyselina listová, většině z nás se asi vybaví těhotné ženy, protože právě ve spojení s nimi se o kyselině listové hovoří nejčastěji. Tento vitamin je však důležitý i pro všechny ostatní jedince. Proč je pro nás nepostradatelná a v jakých potravinách ji najdeme?

Co je kyselina listová a k čemu je dobrá?

Kyselina listová, jinak zvaná také jako folát nebo folacin, je ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B, konkrétně se jedná o vitamin B9.  Společně s vitaminem B12 je nezbytná pro krvetvorbu. Dále se bez ní neobejde ani vznik nukleových kyselin, které tvoří genetický materiál, tedy DNA a RNA. Kyselina listová se podílí na vzniku aminokyselin (tryptofan, glycin nebo methionin) důležitých pro správný růst a vývoj plodu. Ovlivňuje také stav naší nervové soustavy.

Jídlo podle vitaminů. Splňte doporučenou denní dávku se snadnými recepty

Jídlo podle vitaminů. Splňte doporučenou denní dávku se snadnými recepty

Více

Kyselina listová a těhotenství

Kyselina listová je známá především svými pozitivními účinky na vývoj plodu, jak jsme již zmínili. Mozek dítěte a mícha se vytváří už v prvních týdnech těhotenství, proto se ženám doporučuje užívat kyselinu listovou již při plánování těhotenství, ideálně tři měsíce před otěhotněním. Užívat by se měla ale i v průběhu těhotenství a při kojení. Kromě podpory správného vývoje dítěte má vitamin B9 také pozitivní vliv na nervovou soustavu a snižuje výskyt vrozených vad dítěte.

Pozor na nedostatek, ale i nadbytek

V případě kyseliny listové není nebezpečný pouze její nedostatek, ale také nadbytek. Nedostatek je však mnohem nebezpečnější. Vzniká tzv. megaloblastová anémie projevující se dušností, únavou a slabostí. Tyto příznaky jsou způsobené deformací červených krvinek, které tak mají omezenou schopnost přenášet kyslík. Zvyšuje se také riziko depresí. V těhotenství se nedostatek kyseliny listové může projevit výskytem vývojových vad plodu, neplodností, předčasným odloučením placenty nebo zvýšeným rizikem potratu.

Nadbytečné množství kyseliny listové je vylučováno močí. V ojedinělých případech se ale mohou dostavit žaludeční potíže v podobě hořkosti v ústech, nadýmání nebo nevolnosti, nebo podrážení nervového systému, a tedy podrážděnost nebo poruchy spánku.

Zeleninové placky: bohatý zdroj vitaminů a vlákniny

Zeleninové placky: bohatý zdroj vitaminů a vlákniny

Více

Z jakých potravin můžeme kyselinu listovou získat?

Stejně jako jiné vitaminy, i kyselinu listovou můžeme získávat ze stravy. Problém však je, že vařením se jí zničí až 95 %. Doporučuje se tedy potraviny s obsahem kyseliny listové konzumovat zasyrova, kdy je vstřebatelnost asi 50 %. Nejlepším způsobem je konzumace vitaminových doplňků stravy, kde se vstřebatelnost pohybuje až okolo 100 %. Určitě ale nic nepokazíte, když si k vitaminovým doplňkům dáte i dobré jídlo z potravin, které kyselinu listovou obsahují. A které to jsou?

  • Zelenina
    • listová: špenát, ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát
    • košťálová: kapusta, brokolice, květák
    • kořenová: řepa, mrkev
  • Ovoce: jahody, maliny, pomeranč, banán, avokádo, angrešt, třešně
  • Játra a vnitřnosti (pozor, nejsou vhodné pro těhotné ženy kvůli vysokému obsahu vitaminu A)
  • Obilniny: celá obilná zrna a zejména klíčky, celozrnné výrobky
  • Ořechy a semínka: vlašské, lískové, pistáciové ořechy, sezamová a slunečnicová semínka
  • Pivovarské kvasnice

Což takhle dát si špenát?

Což takhle dát si špenát?

Více

TIP: Níže najdete inspiraci na chutné recepty z potravin bohatých na kyselinu listovou.

Obchod Apetit