Kyselina listová – důležitý vitamin nejen pro těhotné

Kyselina listová – důležitý vitamin nejen pro těhotné
ZDROJ: ULRIKE LEONE, PIXABAY
sdílet:
Když se řekne kyselina listová, většině z nás se asi vybaví těhotné ženy, protože právě ve spojení s nimi se o kyselině listové hovoří nejčastěji. Tento vitamin je však důležitý i pro všechny ostatní jedince. Proč je pro nás nepostradatelná a v jakých potravinách ji najdeme?

Co je kyselina listová a k čemu je dobrá?

Kyselina listová, jinak zvaná také jako folát nebo folacin, je ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B, konkrétně se jedná o vitamin B9.  Společně s vitaminem B12 je nezbytná pro krvetvorbu. Dále se bez ní neobejde ani vznik nukleových kyselin, které tvoří genetický materiál, tedy DNA a RNA. Kyselina listová se podílí na vzniku aminokyselin (tryptofan, glycin nebo methionin) důležitých pro správný růst a vývoj plodu. Ovlivňuje také stav naší nervové soustavy.

Jídlo podle vitaminů. Splňte doporučenou denní dávku se snadnými recepty

Více

Kyselina listová a těhotenství

Kyselina listová je známá především svými pozitivními účinky na vývoj plodu, jak jsme již zmínili. Mozek dítěte a mícha se vytváří už v prvních týdnech těhotenství, proto se ženám doporučuje užívat kyselinu listovou již při plánování těhotenství, ideálně tři měsíce před otěhotněním. Užívat by se měla ale i v průběhu těhotenství a při kojení. Kromě podpory správného vývoje dítěte má vitamin B9 také pozitivní vliv na nervovou soustavu a snižuje výskyt vrozených vad dítěte.

Pozor na nedostatek, ale i nadbytek

V případě kyseliny listové není nebezpečný pouze její nedostatek, ale také nadbytek. Nedostatek je však mnohem nebezpečnější. Vzniká tzv. megaloblastová anémie projevující se dušností, únavou a slabostí. Tyto příznaky jsou způsobené deformací červených krvinek, které tak mají omezenou schopnost přenášet kyslík. Zvyšuje se také riziko depresí. V těhotenství se nedostatek kyseliny listové může projevit výskytem vývojových vad plodu, neplodností, předčasným odloučením placenty nebo zvýšeným rizikem potratu.

Nadbytečné množství kyseliny listové je vylučováno močí. V ojedinělých případech se ale mohou dostavit žaludeční potíže v podobě hořkosti v ústech, nadýmání nebo nevolnosti, nebo podrážení nervového systému, a tedy podrážděnost nebo poruchy spánku.

Zeleninové placky: bohatý zdroj vitaminů a vlákniny

Více

Z jakých potravin můžeme kyselinu listovou získat?

Stejně jako jiné vitaminy, i kyselinu listovou můžeme získávat ze stravy. Problém však je, že vařením se jí zničí až 95 %. Doporučuje se tedy potraviny s obsahem kyseliny listové konzumovat zasyrova, kdy je vstřebatelnost asi 50 %. Nejlepším způsobem je konzumace vitaminových doplňků stravy, kde se vstřebatelnost pohybuje až okolo 100 %. Určitě ale nic nepokazíte, když si k vitaminovým doplňkům dáte i dobré jídlo z potravin, které kyselinu listovou obsahují. A které to jsou?

  • Zelenina
    • listová: špenát, ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát
    • košťálová: kapusta, brokolice, květák
    • kořenová: řepa, mrkev
  • Ovoce: jahody, maliny, pomeranč, banán, avokádo, angrešt, třešně
  • Játra a vnitřnosti (pozor, nejsou vhodné pro těhotné ženy kvůli vysokému obsahu vitaminu A)
  • Obilniny: celá obilná zrna a zejména klíčky, celozrnné výrobky
  • Ořechy a semínka: vlašské, lískové, pistáciové ořechy, sezamová a slunečnicová semínka
  • Pivovarské kvasnice

Což takhle dát si špenát?

Více

TIP: Níže najdete inspiraci na chutné recepty z potravin bohatých na kyselinu listovou.

Obchod Apetit