Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Jak na skvělou fermentovanou chilli omáčku plnou probiotik. Posilte imunitu ďábelským způsobem

Domácí kečup
ZDROJ: Apetit
sdílet:

Pokud patříte k milovníkům ostrých chutí, pálivá papriková omáčka u vás doma určitě nechybí. Co si takhle připravit svou vlastní, navíc fermentovanou, plnou přirozené chuti a zdraví prospěšných látek bez přidatných látek?

Zelenina na pálivé omáčky se často opéká, smaží nebo dusí s olejem a octem, který její chuti dodává výraznou nakyslost. Poté se rozmixuje na více či méně hustou tekutinu. My pro vás v následujícím návodu máme obměnu tradičního postupu. Omáčku z paprik a chilli papriček si připravíme kvašením, díky kterému získá příjemnou kyselost i bez octu, a navíc bude plná živých probiotik, které posilují imunitu, podporují trávení a omáčku udrží po dlouhou dobu ve skvělé formě i bez konzervantů.

Výběr surovin

Na domácích verzích kupovaných výrobků je skvělé, že si sami určíte, jaký poměr surovin chcete přidat.

  • Základ pálivé paprikové omáčky tvoří sladké, vyzrálé červené kapie, cibule, česnek a chilli papričky.
  • Množství jednotlivých ingrediencí určujete sami podle toho, jak jemná či pálivá má omáčka být.
  • Sladké papriky by ale určitě měly tvořit hlavní základ, který ostatní suroviny jen doplní. 

Poměr zeleniny na cca 0,4–0,5 l omáčky může vypadat například takto: 

  • 5 červených kapií
  • 2 cibule
  • 5 velkých stroužků česneku chilli papričky podle pálivosti  

Výběr chilli papriček, které budou udávat tón chuti i pálivosti, patří k naší oblíbené, kreativní fázi celého procesu. 

Krájení a mixování

Na ruce si raději natáhněte gumové rukavice a jdeme na to:

  1. Papriky i chilli očistěte, odstraňte stopky a semínka. Cibuli a česnek oloupejte.
     
  2. Zeleninu zvažte, je to důležité pro následný výpočet množství soli. Málo soli znamená, že se zelenina začne místo kvašení kazit, hodně soli by zase mohlo působit konzervačně a kvašení by vůbec nezačalo. Na 1 kg zeleniny doporučujeme 20 g soli
     
  3. Zeleninu nasekejte na menší kusy, česnek můžete prolisovat. Přidejte sůl, důkladně promíchejte a nechte několik hodin, ideálně přes noc, stranou. Zelenina se „vypotí“, pustí tekutinu a vy se pak můžete pustit do další fáze – mixování.
     
  4. Odleželou zeleninu mixujte ponorným mixérem, až vznikne hladká pasta. Můžete postupovat po částech. Pokud by vám to šlo obtížně, přidejte menší množství převařené a vychladlé vody, která mixování usnadní. Ale opravdu jen trochu! Skvělou variantou tekutiny je také trochu láku z kysaného zelí. Nejenže směs naředí a bude se lépe mixovat, ale podpoří také start následného kvašení.

Kvašení

Rozmixovanou zeleninu ochutnejte. Chcete-li pálivější chuť, přidejte chilli. Přílišnou ostrost zmírněte přidáním kapií. Jste-li s výsledkem spokojení, přelijte směs do nádoby (sklenice) se širokým hrdlem, přímo na hladinu zeleniny položte menší talířek, který projde hrdlem nádoby, a něčím ho zatižte. Zajistí, že se k zelenině nedostane vzduch.

  • Zeleninu přemístěte na suché a teplé místo a nechte při pokojové teplotě kvasit. Může to trvat dva i více týdnů
  • Omáčku pravidelně ochutnávejte (čistou lžičkou). Až bude tak akorát prokvašená a pro vás chuťově příjemná, přemístěte ji do čisté lahve či sklenice a uschovávejte v lednici.
  • Prokvašenou omáčku můžete také znovu promixovat, pokud chcete dosáhnout velice jemné konzistence. V lednici vydrží několik měsíců. 
  • Fermentovanou chilli omáčku přidávejte do jídla až po uvaření, abyste horkem nezničili zdraví prospěšné látky. Ochutí majonézu i salátovou zálivku. Jídlu dodává pikantnost a lehkou nakyslost. Podávat ji můžete také jako klasickou chuťovku ke grilovanému masu. 

Zdroj: Apetit

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Jana Kopřivová

Apetit magazín