Indický dhal – rychlé jídlo z 1 hrnce v 6 obměnách

Indický dhal – rychlé jídlo z 1 hrnce v 6 obměnách

Snadný pokrm z jednoho rendlíku si vás získá rychlou, nekomplikovanou přípravou a návykovou chutí. Ta odráží zemi původu tohoto pokrmu – Indii – a její typické, silně aromatické koření. 

Výraz dhal podobně jako kari, chilli či posole znamená jednak hotový pokrm, jednak jednu ze vstupních surovin.

  • Dhal označuje půlenou luštěninu (čočku, hrách, cizrnu...). A také pokrm z jednoho hrnce, jehož základ tvoří loupané a půlené luštěniny, vařené doměkka a ochucené tradičním indickým kořením jako kurkuma, římský kmín, zázvor, česnek, chilli papričky, koriandr či paprika
  • Koření se nejprve opeče v rendlíku spolu s přepuštěným máslem ghí, cibulí a česnekem. Pak se zalije pasírovanými rajčaty, vývarem, přidá se čočka nebo jiné luštěniny, popřípadě jejich kombinace. Vše se nechá na mírném ohni probublávat, až luštěniny změknou a všechny chutě krásně prolnou a propojí se.
  • Hotové jídlo se dochucuje solí, popřípadě citronovou šťávou. Dhal se podává s tenkými plackami čapatí nebo kynutým chlebem naan či dušenou rýží. Tvoří tak komplexní a sytivý pokrm.

Jak na to: dokonalá rýže

Více

Rychlá příprava

Jedním z důvodů, proč si dhal zamilovat, je jeho snadná příprava a nenáročnost na přísady.

  • Základní surovinu obvykle tvoří červená čočka, luštěnina, která nepotřebuje dlouho namáčet a velmi rychle se uvaří doměkka. Použít však můžete žlutou, černou či hnědou čočku, hrách či i mungo fazole.
  • Pokud máte po ruce konzervu cizrny, nezdráhejte se ji použít. K ní pak stačí přidat aromatické koření, jako jsou římský kmín, garam masala nebo kari, spolu se zeleninou, připravit rýži nebo pšeničné placky a večeře je na stole. 

Jak vařit ze zásob?

Více

Proč ještě si zamilovat dhal:

  1. Suroviny nejsou striktně dané, použít můžete jakékoli luštěniny a libovolnou zeleninu. Většinu ingediencí máte po ruce ve spíži či lednici.
  2. Oblíbený způsob, jak vařit chutně bez masa a víc zapojit luštěniny.
  3. Pokrm nabízí mnoho variant, které můžete neustále obměňovat
  4. Syté a levné jídlo.
  5. Z jednoho základu vytvoříte nespočet obměn, jídlo může pokaždé jiné.

Dhal, polévka, nebo pomazánka?

Ze základu pro dhal můžete rychlou obměnou vytvořit hned několik jídel.

  • Krémová polévka: K čočce a koření přidejte více tekutiny (vody nebo zeleninového vývaru) a po uvaření doměkka rozmixujte na hladký krém.

Mrkvová polévka se sedmi druhy koření

Více

Jinou chutnou variantou je nejprve opéct na másle cibuli a kořenovou zeleninu, okořenit jako dhal, přidat čočku, uvařit s tekutinou doměkka a poté rozmixovat.

  • Luštěninové pomazánka: Čočku uvařte zvlášť, na pánvi opražte koření a rajčatový protlak, přidejte čočku, ghí a rozmixujte dohladka. Vznikne aromatická pasta, kterou můžete potírat čerstvý chléb nebo ji nabírat rovnou z misky plackami čapatí opečenými na másle (podobně jako hummus, další z výživných luštěninových pomazánek).

Obchod Apetit