Vývar k snídani

sdílet:
Už jste zkoušeli nastartovat den teplou polévkou? Pokud ne, určitě vám to vřele doporučujeme. Vývar slouží tělu nejen jako skvělé palivo plné živin, ale zbaví vás také chuti na sladké po celý den. A to není rozhodně všechno.

Traduje se od pradávna

„Poprvé jsem se s teplou polévkou k snídani setkala v Japonsku. Bufetový stůl byl obložený klasickými evropskými ingrediencemi k snídani, ale v rohu na mě koukala nádoba vařícího vývaru. Byla jsem trochu skeptická, přeci jen jsme zvyklý snídat spíše studené pokrmy. Nakonec zvítězila touha ochutnat co nejvíce japonských pokrmů a zvyků, a tak jsem kotlíku dala šanci. Stačilo si do misky nabrat to, na co měl člověk zrovna chuť, od nudlí, zeleniny až po maso. Vše se zalilo táhlým vývarem a já se jen nestačila divit. Celé tělo se mi dokonale prohřálo a po celý den šlapalo jako hodinky.“ říká online redaktorka Hanka o svém prvním setkání s vývarem. Nemusíme jezdit až do Japonska, abychom pochopili sílu tohoto prostého návodu – snídat vývar je zdraví prospěšné a věděly to už naše prababičky.

Dokonale prohřeje

Čínská medicína nabádá ke konzumování alespoň vlažných jídel po celý den. Lidské tělo je jakýmsi kotlem, pod který je třeba neustále přikládat. Proto dbají na teplotu všech potravin a tepelné úpravě neunikne ani ovoce. Sami na sobě můžeme pozorovat rozdíly, jaké nám nabízí snídání studeného jogurtu nebo naopak teplé ovesné kaše. Kaše nás zaručeně prohřeje, zasytí na delší čas a trávení s ní okamžitě začíná pracovat. Nejinak je to s vývarem. Do podzimní mlhy se vám bude vstupovat mnohem snáze s žaludkem zahřátým od teplé polévky.

Hovězí vývar s domácími nudlemi a zeleninou

Více

V čem tkví účinky vývaru ke snídani?

Je chuťově vynikajícím rozjezdem, který můžete vyladit ke svému obrazu. Tělo se v noci potí, odchází z něj vody i minerály, vývar vás dostatečně zavodní a navíc obsahuje řadu vitamínů, enzymů i minerálů. Je také ideálním zdrojem bílkovin, pro naše tělo snáze stravitelné než z jinak upravovaného masa, luštěnin či mléčných výrobků. Pomáhá v boji s ranní únavou i při rekonvalescenci různých nemocí, např. s cukrovkou či střevními záněty. Na nohy opět postaví maminky po porodu (především vývar ze slepice), ale také ranního ospalce po alkoholovém večírku. Výhodou je také zbavení chuti na sladké. Po nedostatečné snídani nás honí mlsná o to více, s vývarem na tabulku čokolády (skoro) ani nepomyslíte.

Jak na to: kuřecí vývar

Více

Snídaně králů z domácích zbytků

Ať už zvolíte vývar masokostní, hovězí, kuřecí, zeleninový, rybí či jej ozvláštníte miso pastou, dopřejete svému organismu přesně to, co po ránu potřebuje. Nebojte se využít dobře omyté okrájené slupky, v letních měsících i natě či listy kořenové zeleniny, ale i květáku či řepy. Hodit se budou také kosti z nedělního pečeného kuřete. Teplý vývar můžete doplnit vařenou kořenovou zeleninou či osmahnutou na másle, rýžovými nudlemi i klasickými nudličkami, rýží, luštěninami, mořskou řasou, zkrátka vším co máte rádi nebo zrovna po ruce. Nebojte se trochu zaexperimentovat a použijte také badyán, citronovou trávu, chilli, zázvor či estragon. Vychutnat ho můžete i samotný, čistý a vlažný. Dá se jím nahradit i odpolední dávka kávy, zahřeje a nabudí úplně stejně. Nezapomeňte na klasické vývarové pravidlo: čím déle ho „potáhnete“, tím lepší bude. Lahodnou polévku tak vykouzlíte i z minima surovin či přebytků vaší zahrádky. 

Jak připravit koncentrovaný vývar

Více

Vývaru není nikdy dost

Doporučujeme vývar připravit o víkendu, kdy mu můžete dopřát dostatek času. Pokud vlastníte pomalý hrnec, večer ho naplňte potřebnými ingrediencemi, a zatímco budete spát, pod pokličkou vám vznikne dokonalá polévka. Vývar kromě snídaně využijete také jako základ pro mnoho dalších pokrmů, jeho využití se meze zkrátka nekladou. Netradiční polévky z vývaru najdete v odkazech pod článkem. 

 

Obchod Apetit