6 rad, co dělat, když se přejíte

štědrovečerní večeře
ZDROJ: Nicole Michalou/pexels.com
sdílet:

Dobré jídlo ke spokojenému životu neodmyslitelně patří. Dodává energii a navozuje příjemný pocit. Jenže, co když to s ním přeženeme? O svátcích se to může snadno stát. Teako znáte ten pocit plného břicha, kdy oči by ještě pořád chtěly, ale žaludek už hlásí „stopstav“? Poradíme vám, co dělat, když se přejíte.

Chuťovky aneb Co si dáte k aperitivu?

Chuťovky aneb Co si dáte k aperitivu?

Více

Přílišné nacpávání přetěžuje náš organizmus a ten se  může bránit. Jenže znáte to. I když se rozhodnete, že se o svátcích budete držet zkrátka, nabídka dobrot vás pak doslova převálcuje. V lepším případě končíme s pocitem těžkosti v žaludku, v horším s trávicími obtížemi. Že to chcete letos zkusit jinak?

Jak předejít přejídání?

  • Než se pustíte do hodování, rozmyslete si, co chcete opravdu ochutnat a které za to stojí.
  • Pokud vás čeká velké hlavní jídlo, šetřete s předkrmem. Zkuste se vyhýbat přílohám jako jsou pečivo nebo knedlíky.
  • Jezte pomalu a pořádně žvýkejte. Rozmělněná potrava se v žaludku snáz tráví a nezatěžuje tolik organismus.
  • S tvrdým alkoholem opatrně. Ten je kyselinotvorný a snadno vás může přepadnout pálení žáhy.

Překyselený organismus: Jak jej rozpoznat i porazit

Překyselený organismus: Jak jej rozpoznat i porazit

Více

Co dělat, když se přejíte?

Dobrá zpráva je, že pokud jste se neuhlídali a pořádně se nacpali, máme pro vás tipy, jak plnému břichu ulevit.

1. Běžte se projít

Nenáročná procházka nebo lehká projížďka na kole podpoří vaše trávení a srovná hladinu cukru v krvi. Hlavně to nepřežeňte s intenzitou.

2. Pijte vodu

Stačí po doušcích vypít sklenku vody a vodu popíjet i dál v průběhu dne.  Pomůžete tělu s trávením. Důležité je nepít větší množství najednou.

3. Dejte si ovoce

Jak už jsme říkali, během neřízeného jedení se v těle uvolňují volné radikály, které je potřeba navázat ideálně s antioxidanty. A právě těch je ovoce přímo nadupané.

  • Dejte si místo dezertu ovoce. Vhodné jsou bobuloviny, hroznové víno, kiwi nebo třešně.
  • Ovoce jezte i druhý den. Udělejte si smoothie, salát, nasypejte ho do jogurtu nebo ranní kaše.

Jaké vitaminy obsahuje letní ovoce?

Jaké vitaminy obsahuje letní ovoce?

Více

4. Použijte ocet

Budete se sami divit, jaké zázraky umí polévková lžíce vinného nebo balzamikového octa. Když si jím pokapete salát, zmírníte tím prudký nárůst hladiny cukru v krvi, ke kterému dochází po snědení velkého množství jídla bohatého na sacharidy.

  • U většiny lidí strmý nárůst cukru v krvi spouští stejně rychlý pokles, který opět podněcuje další chuť k jídlu. Glykemické výkyvy jsou zvlášť problémem u lidí, kteří trpí cukrovkou a nedokážou účinně cukr z krve odbourat.

5. Pijte víno

Věděli jste, že i červené víno obsahuje antioxidanty? Sklenka moku z vinné révy pomůže zmírnit důsledky přejedení se tučného jídla.

  • Nalijte si skleničku kvalitního vína nebo ho použijte při vaření.
  • Vždy myslete na to, že všeho s mírou

6. Použijte vhodné koření

 Dopady přejedení zmírníte, když do jídla přidáte to správné koření. Studie publikovaná v roce 2011 v časopise The Journal of Nutrition prokázala, že účastníci, kteří jedli jídlo se 2 polévkovými lžícemi konkrétní směsi koření, měli v krvi nižší hodnoty triglyceridů a inzulínu, zaroveň měli vyšší hodnoty antioxidantů i po konzumaci vysoce tučného a kalorického jídla. V porovnání s těmi, které jedli téměř totožné jídlo, ale bez již zmíněného koření.

Koření, které napomáhá rychlému trávení a zpomaluje vstřebávání tuků:

  • rozmarýn a oregano
  • skořice
  • kurkuma
  • černý pepř
  • hřebíček
  • česnek
  • paprika

Koření kari, král evropských indických pokrmů

Koření kari, král evropských indických pokrmů

Více

Co dalšího může pomoct?

  • Nepodceňujte pohyb na čerstvém vzduchu a pokud můžete, dopřejte si krátkou procházku. Okysličené tělo lépe tráví.
  • Pokud držíte dietu, a právě teď vás trápí výčitky, že jste podlehli, nezoufejte. Druhý den opět naskočte do zaběhnutého režimu.
  • Následující den si dopřejte odlehčený den. Ale nesnažte se o přísnou dietu nebo dokonce hladovění. Je velmi pravděpodobné, že v takovém případě vás může opět doběhnout hlad, chutě a další kolotoč přejídání.
  • Pijte. Čistá voda nebo bylinné čaje jsou výborným lékem. Tekutina pomůže z vašeho těla vyplavit škodliviny.

5 bylinek pro dobré trávení

5 bylinek pro dobré trávení

Více

  • Nelehejte si. Spánkem nespálíte příliš mnoho kalorií. Poloha vleže může také zpomalit trávení a způsobit zpětný chod jídla.
  • Vyhněte se syceným nápojům. Bublinky v žaludku mohou nadělat neplechu, můžou vás nafouknout. 

Související články

Jak jíst v zimě ovoce
  • Tipy a triky

Jak jíst v zimě ovoce

Dali jste si do nového roku předsevzetí, že budete jíst více ovoce? Poradíme vám, jak si vychutnat ovoce v jeho ideální podobě, aby vašemu tělu a zdraví prospívalo. ...
Pažitka: zázračná bylina pro dobré trávení a krevní tlak
  • Tipy a triky

Pažitka: zázračná bylina pro dobré trávení a krevní tlak

Pažitku dobře známe jako bylinu s dlouhým stonkem, jejíž květ může být pro svou příjemnou fialovou barvu krásnou ozdobou zahrady. Nejen stonek, ale i květy pažitky jsou jedlé a můžete je použít třeba na ozdobu svěžích salátů. Pažitka patří...
Autor: Kateřina Vávrová

Obchod Apetit