Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Jak zahušťovat bez mouky? Řešení je mnoho, důležité je vědět, kdy suroviny přidat

Mouka
ZDROJ: Marta Robles Diaz/Unsplash
sdílet:

Potřebujete zahustit omáčku nebo polévku, ale do mouky se vám nechce? Řešení je jednoduché, víme, čím ji nahradit! Pokrm přitom bude mít stejnou konzistenci a bude ještě lahodnější.

Česká tradiční kuchyně se často neobejde bez zahušťování moukou. Ovšem hustou bramboračku, guláš nebo svíčkovou svedete i bez jíšky. Co místo ní použít? Přinášíme vám tipy na další suroviny, se kterými je zahustíte stejně dobře.

Staré dobré brambory

Zelí ke knedlíkům potřebuje zahustit, zeleninová polévka přidat na vydatnosti, guláši chybí správná konzistence? Použijte syrové najemno nastrouhané brambory. Škrob, který obsahují, si s tekutinou poradí.

Do jídla je přidejte před koncem vaření, stačí jim jen chvilka. Výhodou je, že se téměř rozpustí a výslednou chuť jídla neovlivní. Stejnou zahušťovací službu prokáže i rozmačkaný vařený brambor nebo například zbylá bramborová kaše.

Škrob na několik způsobů

Dalším pomocníkem při zahušťování je bramborový nebo kukuřičný škrob. Ten je potřeba nejprve rozmíchat v trošce studené vody, aby z něho v jídle nevznikly hrudky. Do omáčky ho přidávejte na poslední chvíli, pořádně promíchejte a povařte už jen krátce. Omáčka by delším varem mohla naopak zřídnout.

Méně známým druhem škrobu je tzv. kuzu. To je škrob, který se získává z kořene japonské vinné révy. Je lehce stravitelný a pomáhá ulevit při žaludečních potížích. Kuzu je univerzální, můžete s ním zahustit omáčky, polévky a sladké pokrmy, jako jsou puding nebo sladké krémy.

Škroby, se kterými to houstne:

  • kukuřičný, bramborový
  • kuzu
  • rýžová mouka, rýže

Zelenina, zelenina a zase zelenina

Základem mnoha klasických českých omáček, jako je třeba rajská nebo svíčková, je zelenina. Hladké omáčky a polévky založené na zelenině zahustíte tak, že do jejího základu jednoduše přidáte víc zeleniny. Jejím rozmixováním se omáčka sama přirozeně zahustí.

Do svíčkové přidejte více mrkve, celeru a petržele, rajskou omáčku připravte z konzervovaných rajčat, případně přidejte dvakrát koncentrovaný rajský protlak nebo passatu.

Obdobně můžete postupovat při vaření polévek, které nepatří mezi krémové. Při zahušťování bramboračky rozmixujte (případně propasírujte) jen část zeleniny.

Kterou zeleninou zahustíte jídlo?

  • Brambory
  • mrkev, celer
  • hrášek, kukuřice
  • cuketa, dýně
  • květák

Luštěniny si poradí samy

Připravujete luštěninovou polévku? Dodejte ji hustotu i bez mouky. Část uvařené čočky, fazolí nebo cizrny rozmixujte a vraťte zpátky do hrnce.

Luštěniny jsou z velké části tvořeny škrobem, díky kterému mouky není vůbec zapotřebí. Chuť pražené jíšky můžete polévce dodat například přidáním smažené cibulky.

Ryze českým produktem pro zahušťování je hraška – směs rozemletého žlutého hrachu a dalších luštěnin ochucená solí a kořením. Směs se hodí do zeleninových polévek, kterým vedle hustoty dodá hráškové chuti. Po přidání hrašky je nutné pokrm ještě alespoň dvacet minut povařit.

Co všechno patří mezi luštěniny?

  • hrách
  • čočka
  • fazole
  • cizrna
  • sója
  • lupina
  • arašídy

Obiloviny jako sázka na jistotu

Polévku můžete vedle luštěnin a zeleniny zahustit například pohankou nebo jáhlami. Ty stačí buď povařit a rovnou přidat, nebo je pět minut povařit, rozmixovat k zahuštění použít vzniklou kaši.

Další variantu představují pohankové vločky, které stačí do polévky nasypat těsně před koncem a nechat krátce povařit.

Zahušťovat můžete i méně známými druhy obilovin. Řeč je o quinoe neboli merlíku čínském a amarantu neboli laskavci. Jejich jemně oříšková chuť se pro zahuštění polévek ksvěle hodí.

Quinou nebo amarant nejprve na pár minut namočte, aby zmizela případná hořkost. Poté obilovinu přidejte do polévky. Počítejte s tím, že při vaření nabobtná.

Obiloviny bez lepku

  • pohanka
  • quinoa
  • amarant
  • jáhly (proso)
  • čirok
  • rýže

Vejce a vaječné žloutky

Světlé polévky a omáčky lze zahustit vaječným žloutkem rozšlehaným ve studeném mléce či smetaně. Díky žloutkům získá pokrm na jemnosti a krémovosti. Žloutkovou směs přidávejte do pokrmu postupně a za stálého míchání. Už směs nevařte, aby se žloutky nesrazily.

Rozmíchané vajíčko v polévce dodá pokrmu na hustotě i výživnosti. Stejně tak dovede zahustit například špenát.

Zdroj: Apetit

Skryt pre seznam

Související články

Autor: Sabina Jarošová

Apetit magazín