Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Co s batáty? Uvařte polévku, upečte moučník, připravte kaši nebo chipsy

Batáty
ZDROJ: Ella Olssonová/unsplash.com
sdílet:

Batáty neboli sladké brambory pocházejí z tropických oblastí Ameriky. Jedná se o sladkou kořenovou zeleninu různých barev a velikostí, která je rozšířená po celém světě. V USA batáty označují jako ,,yams”, ačkoli technicky jde o dvě odličné rostliny. Hlízy batátů využijete podobně jako jinou škrobnatou zeleninu i jako brambory.

Batáty mají lehce kořeněnou chuť a jemnou texturu. Svou sladkou chutí skvěle doplňují slané pokrmy. Nejznámější jsou dva druhy batátů: jeden s bledou krémovou dužinou a druhý s dužinou oranžovou.

    Co uvařit z batátů?

    Když už znáte hlavní výhody konzumace sladkých brambor, tak se pojďte s námi podívat, co všechno se dá z batátů připravit!

    Pečené batáty

    Troubu předehřejte na 220 °C a mezitím si připravte brambory - omyjte je, osušte a buď je můžete nakrájet na kolečka, rozříznout na půlky, klínky nebo je nechat v celku. 

    • Pečení v celku: při pečení batátů v celku je důležité dodržet základní pravidla. Před pečením brambory propíchejte vidličkou, aby z nich mohla unikat pára. 
    • Batáty není třeba dávat do alobalu. Pečte tak dlouho, až budou brambory měkké natolik, že se začnou nafukovat a vy je snadno propíchnete vidličkou. Doba pečení trvá přibližně 40 – 50 minut. 
    • Pečené batáty jsou výborné plněné! Připravte si pánev, přidejte lžíci oleje, osmažte nakrájenou cibuli a přidejte dva stroužky česneku. Po zezlátnutí cibulky přidejte  špenát, nakrájený sýr feta, oblíbená semínka (dýňová, slunečnicová…), osolte, opepřete a směsí naplňte vydlabané upečené půlky batátů.  
    • Populárními se staly také batátové hranolky. Buď je můžete smažit ve vrstvě tuku nebo je připravit v troubě. 

    Batáty na grilu

    Grilované batáty jsou pokrmem, který vás nepřestane překvapovat! Hodí se jako příloha, součást salátů nebo pochoutka k pivu.

    • Nakrájejte batáty na plátky, obalte je v misce s olejem a solí a šup s nimi na gril. Před samotným obalováním a grilováním je můžete (ale nemusíte) dát na pár minut vařit do osolené vody. Zajistíte si tím měkkost batátů. 

    Tip: Ke grilovaným batátům se skvěle hodí domácí dip na namáčení! Stačí smíchat olivový olej, nasekaný koriandr, limetkovou šťávu a kůru.  

    Polévka s batáty

    Batátové krémy jsou jednoduché a velmi chutné. Navíc k jejich příprave potřebujete jen minimum surovin.

    • Do hrnce vložte nakrájenou cibuli a batáty nakrájené na kostičky a opékejte na olivovém oleji 3 minuty. Přidejte 1 l vývaru a vařte 15 minut. Poté vše rozmixujte dohladka, osolte a opepřete. Polévku můžete doplnit kozím sýrem a lístky bazalky.

    Z batátů ale nemusíte připravovat jen krémovou polévku, přidat je můžete jdo polévky jako běžnou zeleninu nakrájené na kousky a zahustit quinoou.

    Batátová kaše

    Sladké brambory jsou výbornou obměnou klasické bramborové kaše. Můžete zkoušet různé kombinace brambor a batátů nebo udělat čistě batátovou kaši.

    • Vařené batáty rozmačkejte šťouchadlem a postupně přidávejte kousky másla. Poté přidejte lžíci olivového oleje, osolte, opepřete a můžete podávat.

    Moučníky z batátů

    Sladké brambory jsou výborným doplňkem sladkých pokrmů – od bábovek až po vafle nebo koláče. Do moučníků se batáty přidávají většinou v podobě pyré.

    • Batátové pyré připravíte následovně: vařené batáty nechte zchladnout, poté přidejte olej a rozšlehejte do hladka. 

    Proč jíst batáty

    • Batáty tvoří z 80 % voda, drtivou většinu sušiny představují sacharidy. Obsahují vitamíny skupiny B a významné antioxidanty – vitamíny C, E, A a beta-karoten.
    • Sladké brambory obsahují rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, která je důležitá pro správné trávení. Vláknina je pro lidské tělo nestravitelná, ale pro jeho správné fungování nepostradatelná. Podpora růst prospěšných bakterií, zlepšuje trávení, brání obtížím v trávicím traktu.
    • Beta-karoten, který se přeměňuje na vitamin A působí blahodárně na naše oči, mozek a imunitní systém. Ten je důležitý pro tvorbu receptorů detekujících světlo uvnitř očí a kromě toho slouží k podpoře imunitního systému.
    • Anthokyany ve fialových batátech působí jako antioxidanty, chrání proti zánětu a bojují s volnými radikály.

    Zdroje informací: Britannica, HealthLine

    Skryt pre seznam

    Související články

    Autor: Karolína Jelínková

    Apetit magazín