Víte, co se ukrývá pod slupkou hrášku i hrachu?

Víte, co se ukrývá pod slupkou hrášku i hrachu?
sdílet:
Věděli jste, že se zelený hrášek řadí k zelenině, kdežto sušený hrách k luštěninám? A víte také, který z nich je tělu prospěšnější? Hrášku i hrachu jsme se podívali pod slupku a přinášíme vám i další zajímavé informace.

Hrách setý

Jednoletá, popínavá rostlina kvete od května do října. Plodem hrachu jsou lusky, v nichž se nacházejí semena plná dužiny, zvaná hrášky. Nezralé hrášky i celé lusky se řadí k zelenině, zralá semena neboli hrách jsou používána jako luštěnina. Původ hrachu najdeme na polích východního Středomoří. Hrách má mnoho poddruhů, pokud si chcete na zahrádce zasít sladké hrášky pro děti, doporučujeme hrách cukrový, hrách dřeňový má kromě sladké chuti také velké kuličky hrášku skryté v pevné slupce. Pěstování je velice snadné, políčko hrachu potřebuje občas vyplít od plevelu, zalívat však při běžném dešti musíte pouze první dny.

Čerstvý zelený hrášek

Hrášek se sklízí v tzv. mléčné zralosti a je vlastně dosud nezralým plodem. Oproti vyzrálému hrachu hrášek obsahuje mnoho vitaminů. Najdeme v něm zastoupen vitamin C, B1, B2, B3, B6, E, dále pak provitamin A, draslík a hořčík ve velkém množství, ale i další minerály jako je fosfor, vápník, molybden, měď a železo. 80 % jeho obsahu je však voda, která poměr živin zachovává ve větší míře než sušený hrách, který obsahuje už jen 10 % vody. V jednom hrnku hrášku najdeme až 44 % denní dávky vitaminu K, který bychom do těla měli často doplňovat především pro správnou srážlivost krve a obnovu funkce jater.

Jarní hrášek s datlemi & ořechy

Jarní hrášek s datlemi & ořechy

Více

Hrášek je vynikajícím zdrojem bílkovin, pro ty, kteří vyznávají rostlinnou stravu je tedy ideálním řešením, jak je doplnit při absenci masa. Dále podporuje činnost slinivky břišní, snižuje cholesterol i krevní tlak, podporuje funkci ledvin a také srdce. Využívá se při prevenci osteoporózy, k posílení kostí, svalů, nervů i vlasů. Napomáhá v boji s depresemi, nervozitou i kolísáním nálad. Hrášek udržuje zdravý zrak, pevnou a pružnou pleť a předchází tvorbě vrásek. Dopřát bychom si ho měli čerstvý, vitaminy však doplníme i mraženým či konzervovaným hráškem. Sterilováním však ztrácí až polovinu prospěšných látek.

Hráškový kuskus

Hráškový kuskus

Více

Hrách

Na hrachu si pochutnávali již v období neolitu. V této době se však pěstoval hrách s drobným zrnem. V prvním století našeho letopočtu byl hrách nejoblíbenější luštěninou, Římané jej díky vojenským výpravám rozšířili po celé Evropě. Hrášek jako první mlsali až Holanďané. Na mnoho staletí se hrách stal nejkonzumovanější potravinou po celém světě. V Čechách se veliké oblibě těšila oblibě tzv. pučálka, naklíčený a opražený hrách, jenž se hojně připravoval především na velikonoční Škaredou středu. Konzumace naklíčeného hrachu na konci zimy není náhodná, zdraví prospěšné účinky hrachu byly známy od pradávna. Takto připravený hrách doplnil potřebné vitaminy, enzymy a pořádně zasytil.

Polévka ze žlutého hrachu s mrkví

Polévka ze žlutého hrachu s mrkví

Více

Jaké jsou výživové hodnoty hrachu? Bílkovin v něm najdeme 25 %, sacharidů 62 %, vlákniny kolem 6 %, 3 % minerálů a pouhé 1 % tuku. Minerály a vitaminy jsou ve stejné skladbě jako u hrášku, jejich koncentrace je však nižší. Hrách je velice vydatný a sytý, pokud jej připravíte v kombinaci s obilovinami a zeleninou, dostanete do těla nejen hodně vlákniny, ale především velké množství kvalitních bílkovin, které uvítají především vegetariáni a vegani.

K dostání je sušený hrách ve dvou variantách – zelený a žlutý. Chutí ani obsahem prospěšných látek se však příliš neliší. Pokud máte možnost, doporučujeme sáhnout po loupané variantě. Zelený i žlutý hrách je třeba vařit stejnou dobu. Přidáním bazalky, saturejky, koriandru či anýzu výrazně snížíme nežádoucí nadýmání, které hrách stejně jako ostatní luštěniny může způsobit. Z hrachu se také vyrábí hraška, směs vhodná k zahušťování či obalování, která nevyžaduje ani přítomnost vejce. Před vařením je dobré hrách namočit, pokud jste si nepořídili půlenou či loupanou variantu, které tento proces nevyžadují. Hrách doporučujeme namáčet 6–8 hodin, nejlépe však přes celou noc. Vodu, ve které byl hrách namočen, před vařením vždy slijte a nahrajte čerstvou. 

Uzené s hrachovou kaší

Uzené s hrachovou kaší

Více

Hrách je u nás oblíbenou surovinou, ze které se připravují vydatné kaše a polévky. Hrách můžete přidat i do salátu nebo si z něj vytvořit chutnou luštěninovou pomazánku, placky či ze žlutého hrachu sladký krém. Nezapomeňte na výše zmíněné bylinky, nejenom že výsledný pokrm provoní, ale také uleví vašemu zažívání.

Zajímavosti o hrachu i hrášku:

  • neobsahují prakticky žádné tuky
  • nadýmání způsobuje jejich slupka
  • celý hrách lze nechat naklíčit a zvýšit tak množství zdraví prospěšných látek
  • častou konzumací v menších porcích si vaše tělo zvykne na nestravitelné oligosacharidy, které způsobují nadýmání
  • zelený hrách nejde rozvařit
  • žlutý hrách si zachovává svou jasně žlutou barvu i po uvaření, není tak sladký jako zelená varianta
  • půlený a loupaný hrách není třeba předem namáčet


Pod článkem naleznete řadu receptů, kde hrají hrách i hrášek hlavní roli.

Autor: hana.kovarikova

Obchod Apetit