Zeleninové placky: bohatý zdroj vitaminů a vlákniny

Zeleninové placičky
ZDROJ: Madmax Chef/Unsplash
sdílet:
Zeleninové placky se dají připravit na mnoho způsobů a zároveň poslouží jako efektivní zpracování zeleninových přebytků. Tyto nevšední karbanátky jsou bohatým zdrojem zdraví prospěšných látek, a navíc se dají jíst i studené, takže skvěle zazáří jak na obědovém talíři, tak na výletě v krabičce. Podívejte se na naše tipy, jak připravit ty nejlepší zeleninové placky a nebojte se experimentovat dle své chuti.

Do placek můžete přidávat oblíbené druhy zeleniny, vzájemně kombinovat různé chutě, přidávat koření, tvořit a vykrajovat, smažit nebo péct. Při vaření vám mohou asistovat i malí pomocníci. Příprava zeleninových placek je rychlá a podávat je můžete jak teplé, tak studené. S vhodnou přílohou mohou být skvělým obědem, zabalit je ale můžete i na výlet nebo do školy jako svačinu.

Základní ingredience pro ty nejlepší placky

Zeleninové placky nejsou nic jiného než bezmasá alternativa klasických karbanátků nebo bramboráků. Mnozí jistě znají tradiční zelné nebo cuketové placky. S druhy zeleniny se však dá experimentovat a každý si tak může najít oblíbené kombinace dle své chuti. Pro přípravu placek vždy volte raději tvrdší zeleninu. Do základního těsta můžete použít například mrkev, dýni, cuketu, celer, petržel, batát. Skvěle se v nich vyjímá také květák nebo brokolice. Dokonalé placky vytvoříte ze zeleniny nastrouhané nahrubo. Pro intenzivnější chuť můžete ke strouhané zelenině přidat dozlatova osmaženou najemno pokrájenou cibulku, pro orientální chuť nechte na pánvi rozvonět nadrobno nakrájený kousek zázvoru. 

Cuketové placičky

Více

Čím suroviny spojit, aby placky držely tvar?

Těsto by nemělo být příliš tekuté a ve výsledku ani moc suché. Aby se placky dobře tvarovaly a neroztékaly se, nezapomeňte k nastrouhané zelenině přidat vejce a trochu mouky nebo strouhanky. Namísto klasické pšeničné mouky můžete použít zdravější špaldovou. Zajímá vás, jestli to jde i bez mouky? Zkuste třeba drcené ovesné vločky nebo mleté ořechy. Vejce stačí jedno a sypké ingredience přidávejte postupně dokud nedocílíte konzistence těsta, ze kterého se vám budou placky dobře tvarovat. 

Karbanátky 10x jinak

Více

Bylinky a koření pro ještě lepší chuť

Vedle nezbytné soli a pepře můžete přidat i čerstvé bylinky nebo orientální koření. Z bylinek doporučujeme například petrželovou nať, tymián, majoránku nebo voňavou bazalku. Chcete-li si provonět domov orientem, přidejte špetku mletého římského kmínu, kari nebo koření garam masala. Fantazii se meze nekladou a vitaminovou nálož můžete ještě podpořit zdravou kurkumou. 

Smažit nebo péct?

Zeleninové placky můžeme zařadit do zdravé výživy, pokud je upečeme v troubě. Za pomoci lžíce tvarujte placky na plech vyložený pečícím papírem a pečte při 180 stupních cca 20-30 minut. Placky by měly mít zlatavý povrch a při rozkrojení by se neměly rozpadat. Rozhodnete-li se pro smažení, volte kokosový tuk, případně přepuštěné máslo (ghí). 

Jahelné placky či knedlíčky

Více

Něco navíc: zkuste přidat luštěniny a semínka

Výživovou hodnotu a sytost placek podpoříte například červenou, zelenou nebo černou čočkou, fazolemi, cizrnou nebo třeba kroupami. Vše předem uvařte dle návodu a v případě větších fazolí nebo cizrny rozmačkejte nebo rozmixujte. Do placek se nabízí přidat také různá oblíbená semínka jako například slunečnicová, sezamová, lněná, chia, konopná nebo dýňová.

Pokud vás tvoření zeleninových placek zaujalo, pod tímto článkem jsme pro vás připravili spoustu další inspirace a receptů na naše oblíbené kombinace chutí. 

Obchod Apetit