Jednoduchý trik, jak správně upravovat ořechy a semínka

Jednoduchý trik, jak správně upravovat ořechy a semínka
sdílet:

Ořechy a semínka jsou nositelem života a zásobárnou živin pro novou rostlinu. Jsou doslova nabitá cennými látkami, i přesto nám jejich pojídání může ublížit. Naučte se jednoduchý trik, který vám nezabere víc než 1 minutu času. Suché plody se díky němu oživí a zvýší svou stravitelnost.

 
 

Ořechy a semínka pro nás mají přínos hned ze dvou důvodů.

  • Patří k cenným zdrojům rostlinných bílkovin a tuků.
  • 100 g ořechů obsahuje přibližně 20 g bílkovin a 40 g tuků.
  • Do svého jídelníčku by je měli častěji zařazovat vegani, ale i v případě, že si dopřáváte živočišné zdroje bílkovin a tuků, jsou semínka a ořechy důležitou součástí vyvážené i rozmanité stravy. 

Neexistuje semínko či ořech, které by nebylo bohaté na výživné látky. V jídle je střídejte, tím si zajistíte rozmanitý přísun potřebných látek.

  • Například mandle a mák mají vysoký obsah vápníku, para ořechy doplní selen a vlašské ořechy jsou plné vitaminu E a omega-3.
  • Díky vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin přispívá konzumace semen a ořechů ke zdraví kardiovaskulárního a nervového systému.
  • Doporučují se jako prevence infarktu myokardu a mozkové mrtvice. 
Snídaňové kaše

Snídaňové kaše

Více

Proč namáčet suché plody?

Příroda semínka a ořechy vybavila dokonalým obalem. Ten je chrání před vnějšími vlivy a umožňuje, aby přečkala dlouhé dobu, než se vytvoř podmínky vhodné k jejich vyklíčení. Přispívá k tomu pevná slupka a také tzv. antinutrienty, chránící semínka a ořechy před predátory i parazity, současně ale snižují využitelnost živin v lidském organismu. 

Tyto látky bohužel způsobují, že jsou pro nás neupravená semínka těžko stravitelná. Zatímco trávicí trakt býložravých zvířat si s takovými plody hravě poradí, nás by raději měla přejít chuť.

  • Pokud si příliš často dopřáváte oříšky a semínka bez jakékoliv úpravy, může to vést k demineralizaci. Ta se projevuje zvýšenou kazivostí zubů, problémy s imunitou, lámavýmivlasy, řídnutím kostí, bolestmi kloubů, vyrážkami a dalšími nepříjemnostmi. 

Dýňový cheesecake s karamelovou krustou a pekanovými ořechy

Dýňový cheesecake s karamelovou krustou a pekanovými ořechy

Více

Suché plody nemusíte vyřadit ze svého jídelníčku. Řešení je překvapivě jednoduché: semínka a oříšky stačí dostatečně dlouho (a správně) namáčet.

  • Namáčením semínko i ořech změkne, aktivují se v nich enzymy a zvýší se stravitelnost.
  • A co je nejlepší, namáčením se do vody vyplaví většina zmiňovaných antinutrientů

Jak namáčet ořechy a semena?

Suché plody přelijte dvojnásobným množstvím vody. Přidejte špetku soli a nechejte nejlépe přes noc odpočinout. Ráno vodu slijte a plody jsou připravené k jídlu. Chcete-li, můžete je opět zalít čistou vodou a pokračovat v namáčení. Některým větším a tvrdším plodům opakovaná lázeň jedině prospěje. 

Kam s nimi?

Dýňová polévka s chilli

Dýňová polévka s chilli

Více
 

Související články

Smoothie bowl - barevná miska plná chuti a zdraví
  • Novinky a zajímavosti

Smoothie bowl - barevná miska plná chuti a zdraví

Chcete si připravit zdravou, chutnou a na pohled krásnou snídani? Vyzkoušejte smoothie bowl – barevnou misku plnou úžasných surovin, která vás zasytí až do oběda, a navíc skvěle vypadá. Pojďme se podívat na to, co smoothie bowl vlastně je,...

Obchod Apetit