Paprika: Zázrak z Ameriky. Jaké druhy paprik existují a jak je využít v kuchyni?

Paprika: Zázrak z Ameriky. Jaké druhy paprik existují a jak je využít v kuchyni?
sdílet:
Bez papriky bychom si naši kuchyň neuměli snad ani představit. Přidáváme ji do salátů a pomazánek nebo jako přílohu k obědovému menu. Papriky rozzáří naložené talíře svěžími barvami a obohatí náš jídelníček o celou řadu vitamínů a dalších prospěšných látek, které působí blahodárně na naše zdraví. Kde se u nás papriky vlastně vzaly? A co z nich můžete vykouzlit v kuchyni, abyste zaujali i náročnější jedlíky?

Papriky: Ohnivý dar z nebeských výšin

Dnes považujeme papriky za nedílnou součást našich domácností i našeho jídelníčku, nebylo tomu tak ale vždy. Rodištěm oblíbené zeleniny je zřejmě Střední Amerika. Indiáni používali papriku po tisíce let k obživě, ale také jako všestranný lék, k němuž chovali velkou úctu. Podle legendy v sobě totiž papriky ukrývaly síly boha ohně. Jak se ale posvátná pochoutka dostala ze zámoří až do našich končin?

Grilované plněné papriky

Grilované plněné papriky

Více

Z velké části se o její rozšíření zasloužila výprava Kryštofa Kolumba z roku 1493. Mezi poklady dovezenými zpátky do Evropy se ukrývala také záhadná rostlina, kterou tehdejší vlastníci nejprve vysazovali pouze v okrasných zahradách.

Až později se začala používat jako koření a zelenina – a v této podobě se také postupně rozšířila do zbytku Evropy. Výjimkou nebyla ani česká území, kam se papriky dostaly z Maďarska jako tzv. turecký pepř (název měl odlišit paprikové koření od běžného černého pepře).

Paprika pod drobnohledem

Paprika patří k rostlinám z čeledi lilkovitých, podobně jako třeba rajčata. V současnosti můžete na trhu sehnat celou řadů různých odrůd: papriky můžeme dělit podle barvy, existují také papriky pálivé a nepálivé. Podle využití zase rozlišujeme papriky:

1. zeleninové (klasické papriky, kterou s chutí přidáváme třeba do šopského salátu – např. známá California wonder, které seženete v každém supermarketu),

2. kořeninové (vyrábí se ve formě koření k dochucování jídel – Naga, Habanero, Tabasco…).

Toust s pečenými paprikami a česnekem

Toust s pečenými paprikami a česnekem

Více

V paprikách najdeme důležité minerály jako draslík, sodík, hořčík, vápník, fosfor nebo železo, ale také vitamíny (A, B, C, D, E, K…). Pojídání papriky může mít proto nejeden pozitivní účinek na váš organismus.

Červená paprika obsahuje větší množství vitamínů A, C, které chrání pleť před stárnutím. Kromě toho se v nich nachází lykopen, látka zabraňující šíření zhoubných nádorů. Zelená paprika má zase větší podíl kyseliny listové podporující krvetvorbu. A ve žlutých paprikách najdete více vitamínu E a účinných antioxidantů, které mohou tělu pomoci v boji proti kornatění cév.

Pikantní koření nebo zázračné afrodiziakum?

Stále větší oblibě se těší také mleté pálivé papri(č)ky, které v mžiku dodají jídlu neodolatelnou pálivou chuť. Zdrojem štiplavé chuti je látka zvaná kapsaicin. Kapsaicin zabraňuje tvorbě krevních sraženin a používá se i proti omrzlinám. Navíc spolehlivě rozproudí krevní oběh. A právě proto papričky se po staletí používaly také jako afrodiziakum

Nakládané papriky

Nakládané papriky

Více

A co si můžete z paprik připravit v kuchyni?

Papriky můžete vařit, péct, zavařovat, nakrájet do salátu nebo si během chvilky vyrobit zdravou svačinu. Milovníci mletého masa určitě znají  tradiční plněné papriky. Ale co takhle stylovější paprikové lodičky?

Pokud si chcete zeleninu vychutnat jako přílohu k hlavnímu chodu, můžete vyzkoušet třeba nasucho pečené papriky, které se výborně hodí třeba k domácí sekané.

A pokud zrovna nestíháte, určitě vyzkoušejte paprikový krém. V kombinaci s domácím chlebem je ideální namísto lehké večeře nebo jako vitamíny nabitá pochoutka v průběhu celého dne.

Chléb z domácí pekárny

Chléb z domácí pekárny

Více

Hledáte další inspiraci do kuchyně? Podívejte se do sekce pod článkem, kde najdete další recepty na osvědčené dobroty, po kterých se budete vy nebo vaši nejbližší spokojeně olizovat.

Autor: petr.suth

Obchod Apetit