Sladké pečení se zeleninou

sdílet:
Máte rádi k nedělní kávě čerstvě upečenou buchtu, ale už vám docházejí nápady, jakou tentokrát připravit? Moučníky skrývající v těstě zeleninu jsou ideální volbou, jak si pochutnat. Díky přidané vláknině jsou nádherně vláčné, takže vám bábovka už nikdy nezaskočí. Navíc jsou velice chutné, nadýchané, a přirozeně sladké. Zakomponováním zeleniny do sladkého dezertu se vám podaří doplnit potřebné látky i jejím nejzarytějším odmítačům. Vyzkoušejte do tradičních receptů přidat cuketu, mrkev, řepu nebo dýni a pochutnejte si na dokonalém kulinářském zážitku.

Neutrální cuketa

Tato jednoletá plodová zelenina pocházející ze Střední Ameriky je do sladkého pečení jako stvořená. Cuketa je plná vlákniny a nemá téměř žádnou chuť. Z 91 procent ji tvoří voda, má vysoký podíl karotenu, ale jsou v ní obsaženy i další minerální látky, jako je například draslík. Vašemu dezertu tedy neubere na chuti, naopak zaručí dokonalou vláčnost. Cuketu je dobré nastrouhat a nechat chvíli odpočinout, aby se zbavila vody, ne však úplně. Pokud máte přerostlé cukety, vnitřní dužinu se semínky do moučníku nestrouhejte a raději je vyhoďte, semínka mohou být hořká a zničily by tak celkovou chuť dezertu. Nastrouhanou cuketu využijete při přípravě koláče, buchty, domácího perníku či bochánků.

Čokoládovo-cuketové bochánky

Více

Sladká mrkev je do dezertů jako stvořená

Mrkev jakožto kořenová zelenina pochází z jižní Asie, Pákistánu i Íránu, kde dodnes najdeme její divoce rostoucí zástupce. Už v 10. století se mrkev rozšířila do oblasti mezi Indií až východním Středomořím. Ve 12. století byste ji mohli ochutnat i v Evropě nebo Číně. Nizozemí vyšlechtilo oranžovou odrůdu, kterou známe dnes, v průběhu století sedmnáctého. V současnosti se pěstuje po celém světě. Obsahuje velké množství vitaminů (A, betakaroten), vlákninu a také antioxidanty. Mrkev má všestranné využití, dá se vychutnat syrová, oranžovou barvou rozjasní saláty i základy pro omáčky, polévky či jídla z jednoho hrnce. Možná vám však dosud bylo utajováno, že se mrkev perfektně hodí také do sladkých dezertů. Mrkev stačí očistit a nastrouhat najemno. Výborně ladí s ořechy, skořicí a krémovou či citronovou polevou. Nejznámějším karotkovým moučníkem je zajisté mrkvový dort. Je velice snadný na přípravu a svou kombinací ořechů, sladké mrkve a brusinek, zalitých v bílém krému, si získá jistě i vás. Mrkev dodá chuť i ledovým řezům, sladkému chlebíčku, sušenkám, vaflím či rozkošným cupcakům.

Podlehněte kouzlu mrkvového dortu

Více

Temně rudá řepa dodá moučníkům hloubku

Dalším zástupcem kořenové zeleniny, ze které si můžete upéct výborný dezert, je červená řepa. Její původ nalezneme ve slunečném Středomoří a severoafrických státech. První zmínky o této sytě červené zelenině jsou 3 000 let staré, tehdejší Babyloňané si na kořenu řepy pochutnávali i pro její léčivé schopnosti. Na naše území se dostala díky rozsáhlé Římské říši, v této době byla řepa považována za velice účinné léčivo a bohatě se využívala také v kuchyni. Dnes i vědecké studie potvrdily, že se jedná o tzv. superpotravinu. Obsahuje velké množství pigmentu betainu, který podporuje činnost jater a brání kornatění tepen. Řepa má močopudné účinky, pomáhá vyloučit sůl z těla, povzbuzuje zažívání díky přítomnosti vlákniny, ale také činnost žaludku a tvorbu žluči. Napomáhá tvorbě červených krvinek, posiluje naši imunitu a pomáhá se vypořádat ze záněty, zácpou i alergiemi. Pokud vaši strávníci odmítají nakládanou řepu, řepný salát či tradiční boršč, moučník ukrývající temně rudou bulvu je ideálním řešením. Její výraznější chuť vylepší dostatek čokolády, proto na jejím přidání rozhodně nešetřete. Upéct si můžete čokoládovo-řepný dort, muffiny nebo chlebíček. Velice se také hodí jako přísada do moučníku red velvet.

Čokoládové muffiny s řepou

Více

Výtečné dezerty z dýně

Sytě oranžové, nažloutlé, bílé, žluté. Dýně jsou zkrátka rozličnou zeleninou symbolizující pestrý podzim. Pokud chcete zavzpomínat na babí léto, upečte si některý z dýňových dezertů. Nejenom že jsou vynikající, ale také nabité blahodárnými účinky dýňové dužiny. Dýně Hokkaido je bohatá na vitaminy A, B, C i E, pročistí organismus, napomáhá správné funkci žaludku, slinivky, sleziny, srdce i ledvin. Vhodná je také pro diabetiky a ty, co si hlídají štíhlou linii. Máslová dýně obsahuje velké množství vitaminů A i B, příznivě ovlivňuje fungování močových cest i žaludku. Dýňové dezerty mívají sytě oranžovou barvu a zaručeně se po nich zapráší. Vyzkoušejte dýňové koláče, bulharský tikvenik, neodolatelný dýňový cheesecake nebo rychlé cupcaky.

Dýňový koláč

Více

Pro další zeleninovou inspiraci přikládáme recepty na dezerty pod článek.  

Obchod Apetit