0

Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Inspirace do kuchyně: rýže 30x a stále jinak!

Inspirace do kuchyně: rýže 30x a stále jinak!

Rýže se stala téměř nedílnou součástí nejrůznějších dietních výživových směrů. Je lehce stravitelná, přirozeně bez lepku, nenadýmá, a navíc je zdrojem komplexních sacharidů. Pokud právě teď potřebujete odlehčit svůj jídelníček, připravili jsme přehled povedených rýžových receptů, na kterých si určitě pochutnáte.

Co dalšího se ukrývá pod slupkou

  • rýže je velmi bohatá na vitamíny skupiny B a vitamín E
  • minerální látky (železo, vápník, hořčík, zinek, selen, draslík a další)
  • obsahuje nerozpustnou vlákninu
  • asi kolem 10 % bílkovin

Jak rýži správně připravit

  • V rýžovaru – rýži propláchněte, zalijte odpovídajícím množstvím vody (na jeden hrnek rýže, dva hrnky vody), zapněte přístroj a čekejte, dokud neohlásí konec.
  • V hrnci na sporáku – do hrnce nasypte jeden díl rýže, přidejte 1,5 dílu vody, přiklopte pokličkou a vařte. Jakmile začne voda bublat, stáhněte hořák na nižší stupeň a vařte cca 20 minut.
  • V troubě – vypranou rýži nechte okapat. V hrnci nebo pekáčku, který smí přijít do trouby, osmažte na oleji cibulku, přisypejte rýži a ještě asi 2 minuty restujte. Osolte, zalijte 1,5 dílem vody, přiklopte poklicí a vložte do trouby předehřáté na 200 °C. Přibližně za 20 minut je rýže hotová.

Druhy rýže

  • Podle tvaru zrna – dlouhozrnnou, středně zrnnou a kulatozrnnou.
  • Podle stupně omletí – neloupanou (celozrnnou), pololoupanou (natural) a loupanou (bílou).

Na trhu se můžete setkat s rýží označenou parboiled. Nejedná se o žádný zvláštní druh, pouze o specifickou úpravu zrn. Ta se nedříve namáčejí v horké vodě ve vakuové nádobě, ve které se z povrchových slupek uvolní vitamíny a minerály, které následně působením vysokého tlaku proniknou dovnitř. Rýže je díky této úpravě po uvaření pevná a sypká.

Rýže v asijských pokrmech

Stejně jako v Evropě je nejvíce rozšířené pěstování pšenice, v asijských státech jasně dominuje rýže. Je základní ingrediencí tamní kuchyně i jejím kulturním symbolem.

  • Velmi oblíbeným druhem je basmati, ale také voňavá a mírně lepivá rýže jasmínová. Její konzistence je výhodná především proto, že se snadno nabírá hůlkami.
  • Pokud milujete smaženou rýži a rádi byste si ji uvařili doma, podle našeho receptu se vám jistě vydaří.

Rýže v české kuchyni

Rýže si našla své vyznavače i mezi českými jedlíky. Možná pro svou rychlou přípravu nebo pro její dietní charakter, ji rádi podáváme místo kynutých knedlíků k tradičním hnědým omáčkám. Ať už je to španělský ptáček nebo dušená roštěná. Je také základem ‚našeho‘ srbského rizota i rýžového nákypu.

Saláty

Možná je rýže v salátu na první pohled trochu neobvyklá, ale když se na to podíváme z výživového hlediska, je jasné, že určité benefity oproti například těstovinám jídlu dodává. Již zmíněné vitamíny, minerální látky, kompletní sacharidy, a navíc příjemnou konzistenci i chuť.

  • Rozhodně ji ocení ti, kteří se vyhýbají lepku.
  • Také můžete zužitkovat zbytky rýže z oběda.

Víte že…

  • Původ rýže nalezli vědci v tropických oblastech Asie a Afriky, kde díky dobrým podmínkám pro pěstování brzy zdomácněla.
  • K rozšíření rýže do celého světa přispěli Evropané.
  • Dnes je tato plodina po kukuřici a cukrové třtině třetí nejvíce pěstovanou plodinou na světě.
  • Nejrozšířenější je rýže setá, zpravidla jednoletá travina rostoucí v trsech.
  • Některé druhy jsou i víceleté a za vhodných podmínek dokážou růst a plodit až 30 let.
  • Rostlinka má dlouhé kořeny a z větší části roste ve vodě. Ta jí dodává potřebné živiny, vláhu, ale také chrání před plevelem.

Související články

Biryani
Do 30 minut
Velmi snadné

Obchod Apetit