0

Přihlášení do mého Apetitu


Přihlášení


Nová registrace Zapomenuté heslo

Měsíční flexitariánský jídelníček

Měsíční flexitariánský jídelníček
ZDROJ: Apetit

Rádi byste přešli na rostlinnou stravu, ale nechcete nadobro vyřadit maso ze svého jídelníčku? Zkuste kompromis, který se nazývá flexiteriánství. A abyste to ze začátku neměli s vymýšlením nových receptů tak těžké, máme pro vás inspiraci na celý měsíc.

Flexitariánství je výživový směr založený především na rostlinné stravě, někdy se mu také říká semivegetariánství. Na rozdíl od vegetariánství není tolik striktní a toleruje i občasné zařazení masa.

Název vznikl ze složení dvou slov – „flexibilní“ a „vegetariánství“. Tento termín zavedla dietoložka Dawn Jackson Blatner, která ho v roce 2009 představila ve své knize „The Flexitarian Diet: The Mostly Vegetarian Way to Lose Weight, Be Healthier, Prevent Disease and Add Years to Your Life“.

Poukazuje na to, že jídelníček založený převážně na rostlinné stravě přispívá ke zlepšení celkového zdravotního stavu.

  • Snižuje riziko cukrovky druhého typu,
  • může předcházet rakovině,
  • pomáhá zbavit se přebytečných kil,
  • navíc snížením spotřeby masa snižujete svou uhlíkovou stopu.

Co jedí flexiteriáni?

  • bezmasé zdroje bílkovin, mezi které patří luštěniny (fazole, hrách, čočka, cizrna), tofu a tempeh
  • ovoce a zeleninu
  • rostlinné oleje, avokádo, ořechy a semínka
  • celozrnné obilniny (celozrnná rýže, oves, ječmen) a pseudoobilniny (např. pohanka, quinoa)
  • rostlinná (ne)mléka
  • bylinky a koření

Čemu se během flexiteriánství vyhnout?

Základním pravidlem je konzumovat přirozené (základní) potraviny a vyhýbat se vysoce průmyslově zpracovaným potravinářským výrobkům.

Čemu se vyhnout:

  • Vysoce průmyslově zpracované výrobky (sušenky, tyčinky, oplatky, sendviče, trvanlivé pečivo, sladkosti a cukrovinky, instantní výrobky všeho druhu, snídaňové cereálie, paštiky, uzeniny, klobásy, salámy, slazené mléčné výrobky atd.).
  • Bílá mouka a výrobky z ní.
  • Další „necelozrnné obilniny“ (bílá rýže).
  • Rafinovaný cukr (slazené nápoje, sladkosti, sladké bílé pečivo atd.).
  • Pokrmy z rychlého občerstvení (hamburger, hranolky, hotová chlazená jídla, lahůdkové saláty, chlebíčky, obložené bagety atd.).

Kolik masa jedí flexitariáni?

Hlavním cílem flexitariánské diety je zvýšit denního příjem potravin rostlinného původu. Ale protože se jedná o flexibilní dietu, občasná konzumace masa a živočišných produktů nevadí.

Pokud chcete s flexitariánstvím začít, měli byste jíst maximálně 250–750 g masa týdně. Navíc je vždy nutné přihlédnout k tomu, odkud pochází.

  • Maso a mléčné výrobky by měly být od volně se pasoucích zvířat.
  • Ryby a mořské plody odlovené z volné vody.
  • Vejce ideálně od drůbeže z volného výběhu.

Flexitariánství – oblíbený výživový styl

Na americkém žebříčku výživových směrů se flexiteriánství drží na druhém místě, hned za středomořským jídelníčkem. Nejedná se přitom o typickou dietu, kterou můžete po určitém čase (nebo shození několika kil) přerušit a vrátit se k původnímu stravování. Jde především o trvalý životní styl. Flexitariáni totiž myslí nejen na své zdraví, ale omezením spotřeby masa se snaží zmírnit dopady chovu zvířat na planetu.

Zdroj: Cleveland Clinic, BBC GoodFood, HealthLine

Obchod Apetit