Jakou svačinku si přibalit na výlet do zimní přírody?

sdílet:
Hory, pohoří i lesy pokryla sněhobílá přikrývka. Po celotýdenním pobytu doma chceme alespoň na jeden den vyrazit za čerstvým vzduchem a nasněženým prašanem. Zapomenout bychom však neměli na vydatnou svačinku, která nám při teplotě pod nulou nenamrzne, zasytí žaludek vyhladovělého výletníka a dodá mu dostatek energie.

Dobrý výlet začíná pořádnou snídaní

Abyste si mohli túru do hor, procházku v lese nebo koulovačku s dětmi pořádně užít, je třeba mít energii už od samotného rána. Nemáme na mysli velký hrnek ranní kávy, ale pořádnou, vyváženou snídani. Naše tělo potřebuje hned po ránu doplnit energii spotřebovanou na noční regeneraci. Pro celodenní fungování bychom si měli k snídani dopřát 25 % denního příjmu kalorií. Jak by taková ranní vzpruha měla vypadat? Především by měla být vyvážená, namazaným rohlíkem s máslem a džemem sice na chvíli uspokojíte lačný žaludek i chuťové pohárky, velice brzy však dostanete znovu hlad. Ideálním startovačem, který vás zasytí až do oběda, je vedle dostatku tekutin anglická snídaněvaječná omeleta se zeleninou, celozrnné pečivo s dodanými bílkovinami v podobě sýrů či šunky, či sladké verze vlažných kaší s ovocem. Pokud nemáte času nazbyt, připravit si můžete vitaminové smoothie či proteinové kaše. Aby byla kaše vyvážená a bez zbytečných sladidel či dochucovadel, pozorně sledujte její složení na obalu.

NaturalProtein, Snídaňová kaše Malina, archiv NaturalProteinVyzkoušet můžete třeba Proteiňáky či Snídaňové kaše NaturalProtein. Česká firma založená dvěma kamarády se rozhodla vyvinout směs na zdravou snídani i proteinovou svačinku, kterou stačí zalít vodou, mlékem či rozmixovat do smoothie. Syrovátkové i rostlinné proteiny ochutili mrazem sušeným ovocem, kvalitním kakaem, kávou, arašídy, doplnili dostatečnou porcí vlákniny, superpotravin a osladili zdravými sladidly. Vybírat tak můžete z banánové, jahodové, malinové či kakaové snídaňové kaše, namíchat si ale můžete i směs přesně podle vašich chutí.

Nejdůležitější jídlo dne - snídaně

Více

Vydatná zimní svačinka

Pokud vyrážíte do přírody, je nutné svačinu lépe promyslet, především v zimě. Opět zapomeňte na rohlík namazaný máslem, který při větší zimě může zatuhnout do nejedlého rampouchu a našemu tělu navíc dodá pouze rychlou energii, která dojde hned na úpatí kopce. Proto je nutné zvolit kvalitní zdroje bílkovin, vitaminů, vlákniny i proteinů. Přemýšlet bychom měli také o samotném obalu potravin. Velká zima může zapříčinit namrznutí šťavnatého jablka v boční kapse batohu, proteinové tyčinky ztuhnou rychleji než beton. Pokud je opravdová zima a vy si chcete pochutnat na připraveném sendviči, tyčince či kousku domácí bábovky, půl hodinu před plánovanou přestávkou na jídlo si pamlsek umístěte co nejblíže k tělu. Náprsní či vnitřní kapsa, poslouží i ta u mikiny, využije vaší tělesné teploty a jídlo ohřeje spolehlivě jako mikrovlnná trouba. Zapomínat bychom něměli ani na životní prostředí, přírodu bychom neměli více zatěžovat plastovými a dalšími obaly. Ovesné sušenky připravte doma a vložte je do lehké krabičky. Sendviče můžete zabalit do znovu použitelných obalů, jako je voskový papír, ubrousek či pečící papír. Znovu použitelné jsou pevnější plastové sáčky mnoha velikostí, které můžete zakoupit v domácích potřebách či prodejnách Ikea. Z hlediska hmotnosti nedoporučujeme využívat skleněné zavařovačky, pokud vás čeká výšlap, každý zbytečný gram navíc totiž hraje svou roli. Co si tedy večer před výletem připravit?

Velká svačina, žádný odpad. Jak balit jídlo bez zbytečného plastu

Více

Sendviče, wrapy a pomazánky

Celozrnné pečivo, kukuřičná tortilla či žitná bulka přímo volá po túře. Promazat ji můžete domácí pomazánkou, nejlépe z tvarohu, který vám dodá potřebné bílkoviny a zasytí na dlouhý čas. Na škodu nepřijde ani kvalitní šunka, tuňák, oblíbený sýr a především zelenina. Salátová okurka či nakrájené rajče ovšem po pár kilometrech v mrazivém počasí nebude příliš chutné, doporučujeme zvolit zeleninu pevnější konzistence – mrkev, paprika, červená řepa či fermentovaná zelenina. Ty odolají zimě a výslednému sendviči dodají osobitý ráz. Praktické jsou také zapečené tousty, wrapy či panini.

Bagety s česnekovými řízečky a fenyklovým salátem

Více

Univerzální muffiny

Sladké, slané, s moukou i bez, zkrátka univerzální. Muffiny jsou rychle upečené, pokud doma máte silikonové formičky, nemusíte ani řešit kam s papírovým obalem po konzumaci. Vydatnou svačinkou jsou muffiny s chorizem, tuňákem a mozzarellou, u pánů oblíbené pivní či jiné slané varianty. Muffiny však můžete upéct i ve sladké variantě, tyto ořechové vám dodají řadu minerálů a dobrou náladu, velice rychle jsou upečené ovocné, ale i jablečné provoněné skořicí. Pro celiaky můžete připravit bezlepkové muffiny nebo směs vytvořte pouze z vajec, bylinek a oblíbené uzeniny či tuňáka.

Čokoládové muffiny s banánem a kokosem

Více

Masový dopping

Kdo by neměl rád propečený řízek s poctivým krajícem chleba? Zdravější masovou pochoutkou však budou karbanátky. Na smažení zapomeňte, přichystat je můžete v troubě a bez zaneřáděné plotny. Dokonalé jsou karbanátky s vínem a citronem, nivou provoněné hovězí či svěží rybí s mátou. Pokud chcete masu trochu odlehčit, do směsi můžete přidat kapustu, houby nebo lilek, či maso nahradit červenou čočkou, brokolicí i zeleninou s cizrnou. Maso můžete také zabalit do kukuřičné tortily se zeleninou.

Domácí tyčinky a ovesné sušenky

Müsli tyčinky či ovesné sušenky mají rádi dospělí, ale také děti. Kupované jsou však často plné cukru, dochucovadel, a tak se nedají považovat za vyváženou svačinku. Nejlepší kvality docílíte domácí přípravou. Budete mít jistotu, co skutečně jíte, a výslednou chuť přizpůsobíte všem účastníkům výletu. Za 15 minut máte upečené ořechové tyčinky, za 30 minut tyto semínkové. Chuťové pohárky i unavené nohy potěší ovesné sušenky se sušeným ovocem, sladké banánovo-ovesné řezy, medem slazené sušenky nebo slanější sušenky s mrkví. Sušenky a tyčinky zabalte do znovupoužitelné plastové krabičky nebo použijte papírovou, která poslouží i jako základ pro rozdělání ohniště (samozřejmě jen tam, kde je to povolené).

Saláty v krabičce

Pořádná porce zeleniny dodá sílu před táhlým kopcem, a přitom vás neunaví jako svíčková se šesti. Jako základ můžete použít celozrnné těstoviny, vydatné a bílkovinami nabité luštěniny, quinou či kuskus. Jak jsme již upozornili výše, je dobré vynechat zeleninu plnou vody, jako je salátová okurka, salát či rajčata. Pokud však hodláte salát sníst hned ve vlaku či autě, rozhodně ji do krabiček nakrájejte. Salát můžete doplnit masem, sýry, avokádem či jogurtovým dipem. Nezapomeňte přibalit i příbor!

Teplá polévka

Co si budeme nalhávat, nic nezahřeje uprostřed zasněžené přírody jako teplá polévka. Horské chaty či kiosky vám momentálně hřejivou polévku nenabídnou, nic však nebrání tomu, abyste si ji kamkoli donesli v batůžku. Na trhu jsou speciální termosky na polévky a další teplá jídla, poctivý vývar bez zeleniny a dalších pevných částí však můžete uchovat i v klasické termosce. Jen ji poté důkladně vymyjte, ať váš čaj příště nechutná po mase či zelenině. V termosce na polévku nemusíte uchovávat pouze vývar, nalít do ní můžete poctivou zelňačku, čočkovou polévku či česnečku (doporučujeme vynechat sýr, konzumace se značně usnadní). Preferencím se však meze nekladou, vychutnejte si na vrcholku pokořené hory polévku, kterou máte nejraději.

Polévka z červené čočky

Více

Sladká motivace

Co by to bylo za výšlap bez pořádné sladké odměny? Pokud vás nezaujaly muffiny nasladko či sušenky a tyčinky, máme pro vás další tipy. Klasikou, která nezklame, je bábovka. Severské národy milují skořicové šneky, ke sněhu a horkému čaji se skvěle hodí. Cukr doplní i skvěle vypadající donuty, šátečky z listového těsta nebo nastudeno podávané piniové palačinky. Sladké pečení přizpůsobte tak, aby se dobře jedlo, snadno zabalilo a příliš se nerozmočilo či nezatuhlo zimou. Pokud jej umístíte v batohu vedle termosky s čajem co nejblíže zad, mělo by být tou správnou odměnou až dorazíte do cíle či suchého přístřešku. Tyto sladké pochutiny by však měly být pouhým bonusem, nikoli jediným zdrojem energie.

A jaká je vaše oblíbená svačina do hor či zasněžené přírody? Podělte se o své tipy v komentářích pod článkem, rádi se necháme inspirovat právě vámi. 

Obchod Apetit