Litujeme, k návštěvě tohoto webu musíte povolit JavaScript.

Jakou svačinku si přibalit na výlet do zimní přírody?

Jakou svačinku si přibalit na výlet do zimní přírody?
sdílet:

Až budete chtít vyrazit na jeden den za mrazivým čerstvým vzduchem, neměli byste zapomenout na vydatnou svačinku. Takovou, která při teplotě pod nulou nenamrzne, zasytí vyhladovělého výletníka a dodá mu dostatek energie. Co s sebou do mrazu a chladu?

Abyste si mohli túru do hor, procházku v lese nebo koulovačku s dětmi pořádně užít, je třeba mít energii už od samotného rána. Nemáme na mysli velký hrnek ranní kávy, ale pořádnou, vyváženou snídani.

  • Naše tělo potřebuje hned po ránu doplnit energii spotřebovanou na noční regeneraci.
  • Pro celodenní fungování bychom si měli k snídani dopřát 25 % denního příjmu kalorií.

Jak by taková ranní vzpruha měla vypadat?

Především by měla být vyvážená, namazaným rohlíkem s máslem a džemem sice na chvíli uspokojíte lačný žaludek i chuťové pohárky, velice brzy však dostanete znovu hlad.

Ideálním startovačem, který vás zasytí až do oběda, je vedle dostatku tekutin anglická snídaněvaječná omeleta se zeleninou, celozrnné pečivo s bílkovinami v podobě sýrů či šunky, či sladké verze vlažných kaší s ovocem.

  • Pokud nemáte času nazbyt, připravit si můžete vitaminové smoothie či proteinové kaše. Aby byla kaše vyvážená a bez zbytečných sladidel či dochucovadel, pozorně sledujte její složení na obalu.
  • Vyzkoušet můžete třeba Proteiňáky či Snídaňové kaše NaturalProtein. Česká firma založená dvěma kamarády se rozhodla vyvinout směs na zdravou snídani i proteinovou svačinku, kterou stačí zalít vodou, mlékem či rozmixovat do smoothie. Syrovátkové i rostlinné proteiny ochutili mrazem sušeným ovocem, kvalitním kakaem, kávou, arašídy, doplnili dostatečnou porcí vlákniny, superpotravin a osladili zdravými sladidly. Vybírat tak můžete z banánové, jahodové, malinové či kakaové snídaňové kaše, namíchat si ale můžete i směs přesně podle vašich chutí.

Nejdůležitější jídlo dne - snídaně

Nejdůležitější jídlo dne - snídaně

Více

Vydatná zimní svačinka

Pokud vyrážíte do přírody, je nutné svačinu lépe promyslet, především v zimě.

  • Raději zapomeňte na rohlík namazaný máslem, který při větší zimě může zatuhnout do nejedlého rampouchu a našemu tělu navíc dodá pouze rychlou energii, která dojde hned na úpatí kopce.
  • Zvolte kvalitní zdroje bílkovin, vitaminů a vlákniny.
  • Přemýšlet bychom měli také o samotném obalu potravin. Velká zima může zapříčinit namrznutí šťavnatého jablka v boční kapse batohu, proteinové tyčinky ztuhnou na beton.
  • Pokud je opravdová zima a vy si chcete pochutnat na připraveném sendviči, tyčince či kousku domácí bábovky, půl hodinu před plánovanou přestávkou na jídlo si pamlsek umístěte co nejblíže k tělu. Náprsní či vnitřní kapsa, poslouží i ta u mikiny, využije vaší tělesné teploty a jídlo ohřeje spolehlivě jako mikrovlnná trouba.

Zapomínat bychom něměli ani na životní prostředí, přírodu bychom neměli více zatěžovat plastovými a dalšími obaly.

  • Ovesné sušenky připravte doma a vložte je do lehké krabičky.
  • Sendviče můžete zabalit do znovupoužitelných obalů, jako je voskový papír, ubrousek či pečící papír.
  • Opětovně lze použít i pevnější plastové sáčky, které můžete zakoupit v domácích potřebách či prodejnách Ikea.
  • Z hlediska hmotnosti nedoporučujeme využívat sklenice, pokud vás čeká výšlap. Každý gram navíc totiž hraje svou roli.

Velká svačina, žádný odpad. Jak balit jídlo bez zbytečného jednorázového plastu

Velká svačina, žádný odpad. Jak balit jídlo bez zbytečného jednorázového plastu

Více

Co si večer před výletem připravit?

Sendviče, wrapy a pomazánky

  • Celozrnné pečivo, kukuřičná tortilla či žitná bulka přímo volá po túře. Promazat ji můžete domácí pomazánkou, nejlépe z tvarohu, který vám dodá potřebné bílkoviny a zasytí na dlouhý čas.
  • Hodí se také šunka s vysokým obsahem masa, tuňák, oblíbený sýr a zelenina.
  • Salátová okurka či nakrájené rajče ovšem po pár kilometrech v mrazivém počasí nebude příliš chutné, doporučujeme zvolit zeleninu pevnější konzistence – mrkev, paprika, červená řepa či fermentovaná zelenina. Ty odolají zimě a výslednému sendviči dodají osobitý ráz. Praktické jsou také zapečené tousty, wrapy či panini.

Bagety s česnekovými řízečky a fenyklovým salátem

Bagety s česnekovými řízečky a fenyklovým salátem

Více

Univerzální muffiny

Sladké, slané, s moukou i bez, zkrátka univerzální. Muffiny jsou rychle upečené, pokud doma máte silikonové formičky, nemusíte ani řešit kam s papírovým obalem po konzumaci.

Čokoládové muffiny s banánem a kokosem

Čokoládové muffiny s banánem a kokosem

Více

Masový dopping

Kdo by neměl rád propečený řízek s poctivým krajícem chleba? Zdravější masovou pochoutkou však budou karbanátky. Na smažení zapomeňte, přichystat je můžete v troubě a bez zaneřáděné plotny.

Domácí tyčinky a ovesné sušenky

Müsli tyčinky či ovesné sušenky mají rádi dospělí, ale také děti. Kupované jsou však často plné cukru, dochucovadel, a tak se nedají považovat za vyváženou svačinku. Nejlepší kvality docílíte domácí přípravou. Budete mít jistotu, co skutečně jíte, a výslednou chuť přizpůsobíte všem účastníkům výletu.

Saláty v krabičce

Pořádná porce zeleniny dodá sílu před táhlým kopcem, a přitom vás neunaví jako svíčková se šesti.

  • Jako základ můžete použít celozrnné těstoviny, luštěniny, quinou či kuskus.
  • Jak jsme již upozornili výš, je dobré vynechat zeleninu plnou vody, jako je salátová okurka, salát či rajčata. Pokud však hodláte salát sníst hned ve vlaku či autě, rozhodně ji do krabiček nakrájejte.
  • Salát můžete doplnit masem, sýry, avokádem či jogurtovým dipem. Nezapomeňte přibalit i příbor!

Teplá polévka

Co si budeme nalhávat, nic nezahřeje uprostřed zasněžené přírody jako teplá polévka. Nic nebrání tomu, abyste si ji kamkoli donesli v batůžku.

  • Na trhu jsou speciální termosky na polévky a další teplá jídla, poctivý vývar bez zeleniny a dalších pevných částí však můžete uchovat i v klasické termosce. Jen ji poté důkladně vymyjte, ať váš čaj příště nechutná po mase či zelenině.
  • V termosce na polévku nemusíte uchovávat pouze vývar, nalít do ní můžete poctivou zelňačku, čočkovou polévku či česnečku (doporučujeme vynechat sýr, konzumace se značně usnadní). 

Polévka z červené čočky

Polévka z červené čočky

Více

Sladká motivace

Co by to bylo za výšlap bez pořádné sladké odměny? Pokud vás nezaujaly muffiny nasladko či sušenky a tyčinky, máme pro vás další tipy.

  • Klasikou, která nezklame, je bábovka. Severské národy milují skořicové šneky, ke sněhu a horkému čaji se skvěle hodí.
  • Cukr doplní donuty, šátečky z listového těsta nebo nastudeno podávané piniové palačinky.
  • Sladké pečivo přizpůsobte tak, aby se dobře jedlo, snadno zabalilo a příliš se nerozmočilo či nezatuhlo zimou. Pokud jej umístíte v batohu vedle termosky s čajem co nejblíže zad, mělo by být tou správnou odměnou, až dorazíte do cíle či suchého přístřešku. Tyto sladké pochoutky by však měly být jen bonusem k vydatné svačině.

A jaká je vaše oblíbená svačina do hor či zasněžené přírody? Podělte se o své tipy v komentářích pod článkem, rádi se necháme inspirovat právě vámi. 

Související články

Vyvážená a chutná svačina pro děti i dospělé
  • Tipy a triky

Vyvážená a chutná svačina pro děti i dospělé

Začátek školního roku je období plné výzev a jednou z nich je stihnout co nejvíce věcí k maximální spokojenosti celé rodiny. V množství úkolů, které se na nás valí, často zapomínáme na přípravu kvalitní svačiny a může se stát, že se...
Zábavné svačiny plné vitamínů
  • Novinky a zajímavosti

Zábavné svačiny plné vitamínů

Základem svačinkování je dobrý plán - kdy co nakoupit a připravit. Pokud se od pondělí do pátku skoro nezastavíte, připravte si svačiny na pár dní dopředu. Skleničku s přesnídávkou nebo domácí granolou pak jako když najdete. A máte-li večer...
Autor: hana.kovarikova

Obchod Apetit